کالای مرجوعی در گمرک چیست و چه نوع کالاهایی مرجوع می شوند؟

کالاهای مرجوعی در گمرک، کالاهایی هستند که از سوی گمرک بنابر دلایل مختلف به کشور مبدا برگشت داده می‌شوند که این کالاها ممکن است به دلیل مشکلاتی مانند عیب و نقص، عدم مطابقت با مشخصات سفارش، آسیب در حمل و نقل، نداشتن مجوزهای استاندارد کالا مرجوع شود. در این مقاله از شرکت بازرگانی میرترابی به دلایل کالاهای مرجوعی گمرک و شرایط مرجوعی اشاره شده است. در ادامه با ما همراه باشید:

کالای مرجوعی گمرک چیست؟

مرجوعی کالا از گمرک یعنی چی؟ کالاهای مرجوعی گمرک به کالاهایی گفته می‌شود که به دلایل مختلف از جمله آسیب کالا، عدم تطابق کالا با سفارش، نداشتن گواهی استاندارد توسط وارد کننده به کشور مبدا برگردانده می‌شود. کالاهای مرجوعی محصولاتی هستند که قابل ترخیص از گمرک نبوده و در دسته‌بندی واردات و صادرات موقت قرار می‌گیرند.

چه کالایی مرجوعی به حساب می‌آید؟

کالاهایی که وارد کشور شده و به دلایل مختلف از جمله ممنوع بودن، نداشتن مجوز قانونی واردات و صادرات، عدم تطبیق با کالای سفارش داده شده و آسیب رسیدن کالا باید به کشور مبدا برگردانده شود. از دیگر کالاهای مرجوعی می‌توان به کالای برگشتی اشاره کرد که برای زمان مشخص و مورد خاص به طور موقت به کشور وارد شده و پس از اتمام زمان آن باید از کشور خارج شود.

 

دلایل مرجوعی کالا از گمرک

برخی از گالاهای وارداتی به دلایل مختلف امکان ترخیص از گمرک را ندارند که در اینجا به آنها اشاره شده است:

  • نداشتن گواهی استاندارد کالا
  • کالاهای غیر مجاز و ممنوع
  • درخواست وارد کننده کالا برای مرجوع شدن کالا
  • عدم انطباق کالای وارداتی با کالای سفارشی
  • نداشتن گواهی قرنطینه نباتی
  • نداشتن مجوز قانونی برای ورود کالا
  • آسیب دیدم کالای وارداتی
  • عدم تطابق کالا با اسناد و مدارک موجود

کالاهای وارد شده به گمرک را تا 4 ماه پس از تاریخ ورود کالا به انبار گمرک و تا زمانی که کالا به فروش نرسیده است می‌توان مرجوع کرد. کالاهای مرجوعی گمرک در دسته بندی واردات و صادرات قطعی کشور قرار نمی‌گیرد و جز واردات و صادرات موقت است. کالاهای مرجوعی از گمرک شامل هزینه های ترخیص، سود بازرگانی و عوارض نمی‌شود و اجازه خروج آن از مرزهای کشور داده می‌شود.

 

 

مرجوع کردن کالای ممنوع

شرایط مرجوعی کالای ممنوع از گمرک به این صورت است که اگر کالایی مجاز نباشد و برای ترخیص کالا از گمرک اظهار شده باشد، گمرک باید به طور کتبی به واردکننده و صاحب کالا اخطار دهد تا ظرف 3 ماه کالا از مرزهای قانونی کشور مرجوع شود. مرجوع کردن کالای ممنوع با پرداخت سود بازرگانی و حقوق گمرکی همراه است. برای مرجوع کردن کالاهای ممنوع اداره گمرک وسایل نقلیه تهیه کرده و به عنوان شرایط مرجوع کردن کالای ممنوعه، ماموران گمرک را برای انتقال کالا تعیین می‌کند.

شرایط مرجوعی کالا از گمرک

کالای مرجوعی در گمرک به دلایل مختلف مانند ممنوع بودن و غیر مجاز بودن کالا، عدم انطباق کالا سفارش انجام می‌شود. مرجوعی از طریق سامانه EPL و با تنظیم اظهارنامه مرجوعی گمرک انجام شده و در این زمینه امکان دوراظهاری وجود دارد که بدون حضور در گمرک بتوان کالا را مرجوع کرد.
یکی دیگر از شرایط کالای مرجوعی گمرک این است که باید مدت زمان مشخصی در اظهارنامه گمرکی مرجوعی مشخص کنیم که در دو نسخه تهیه شود و کالا از مرزهای قانونی کشور خارج شود. همچنین اگر اظهارنامه گمرکی بر خلاف واقعیت باشد وارد کننده کالا مشمول جریمه می‌شود.

 

تفاوت کالاهای مرجوعی و کالاهای برگشتی

کالاهای برگشتی از گمرک به اجناسی گفته می‌شود که به منظور شرکت در نمایشگاه بین‌المللی و یا تعمیرات از کشور صادر شده و پس از مهلت مقرر مجدد به داخل کشور برگشت داده می‌شود. در واقع کالای برگشتی به طور موقت و در زمان معین شده از کشور خارج و برگردانده می‌شود.
کالای مرجوعی گمرک کالاهایی است که به کشور وارد شده و قبل از ترخیص کالا از گمرک به منظور ورود قطعی یا موقت به خارج از کشور منتقل می‌شود. در حقیقت، کالاهایی است که به کشور وارد شده و به دلایل مختلف امکان ترخیص آن وجود ندارد و از مرزهای قانونی کشور باید به کشور مبدا برگشت داده شود.
از تفاوت‌های کالای مرجوعی و برگشتی می‌توان به این مورد اشاره کرد که کالای مرجوعی در گمرک در مسیر واردات نظارت و بررسی می‌شود. ولی کالای برگشتی در مسیر صادرات موقت می‌باشد و از نظر ارزش کالا، ارزش کالاهای برگشتی بنابر هزینه تکمیل یا تعمیر کالا مشخص می‌شود.

سخن نهایی

در این مقاله در مورد کالای مرجوعی در گمرک که به دلایل از جمله نداشتن مجوز قانونی، عدم تطبیق کالا با محصول سفارش داده شده ترخیص نمی‌شود، صحبت شد. شما می‌توانید برای ترخیص کالا از گمرک و مراحل آن با مشاورین بازرگانی میرترابی مشورت کنید تا در این زمینه به شما راهنمایی کنند.

 

سوالات متداول

1- دلیل مرجوع کالا از گمرک چیست؟

کالاهایی که مجوزهای قانونی لازم، مجوز بهداشت، استاندارد کالا ندارد باید مجدد به کشور مبدا مرجوع شود.

2- کالاهای مرجوعی از گمرک چه کالایی است؟

کالاهای مرجوعی کالایی است که به دلایل مختلف از جمله آسیب رسیدن به کالا و نداشتن مجوز به کشور مبدا برگردانده می‌شود.