پروانه سبز گمرکی چیست و چگونه استعلام گرفته می شود؟

در تعریف پروانه سبز گمرکی می توان گفت شرکت هایی که قصد واردات کالا از کشورهای دیگر را دارند باید ابتدا مدارک را به گمرک ارائه دهند تا مجوز لازم برای آن اخذ شود. از جمله مدارک لازم برای اخذ پروانه سبز می توان به بارنامه مربوط به کالای وارداتی، فاکتور خرید کالا و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد که باید به کارشناسان گمرک تحویل داده شود تا پس از بررسی، مجوز سبز صادر شود. در حال حاضر استعلام پروانه سبز گمرکی به صورت الکترونیکی از طریق سامانه استعلام گمرکی https://epl.irica.ir پنجره واحدهای صنفی فرامرزی انجام می شود. در این مقاله شما را با مجوز سبز گمرکی به طور کامل آشنا می کنیم و مراحل اخذ آن را بررسی می کنیم. تخصص ما در مجموعه تجاری میرترابی صدور پروانه سبز و امور بازرگانی است بنابراین می توانید با کارشناسان در ارتباط باشید.

پروانه سبز گمرک الکترونیکی

صدور پروانه سبز گمرکی فیزیکی به منظور جلوگیری از جعل اسناد و اوراق بهادار از 30 تیرماه 94 متوقف و سندی با عنوان «حکم ترخیص کالا از گمرک» کالا صادر شد. به بیان ساده تر، هر کالایی برای ترخیص توسط بازرسان اداره گمرک بررسی می شود، در صورتی که پس از ارزیابی مشکلی در اسناد، مدارک و محموله وجود نداشته باشد، مجوز سبز گمرکی برای ترخیص کالا از گمرک صادر می شود.

برای این کار اطلاعاتی مانند شماره سریال اظهارنامه گمرکی و کد دسترسی مجوز مورد نیاز است. صاحب کالا می تواند پس از ترخیص کالا از گمرک، رسید صادر کند.

مجوز گمرکی چیست؟

مجوز پروانه سبز گمرکی

در امور و تشریفات گمرکی یک سری اصطلاحات و تعاریف وجود دارد که به موضوع صادرات و واردات کالا مربوط می شود. پروانه گمرکی سندی است که توسط گمرک صادر می شود به این معنی که عملیات ارزیابی تمام شده است، صاحب کالا با گمرک تسویه حساب کرده و کالا را می توان به خارج از گمرک ارسال کرد. این مجوز گمرکی برای کالاهای تجاری و غیر تجاری صادر می شود و بدون آن نمی توان عملاً کالا را ترخیص کرد. در سال های اخیر پروانه سبز گمرکی تماما الکترونیکی است، پس از خروج کالا از گمرک، لیستی به نام لیست رمز دریافت خواهید کرد که دو عدد در آن وجود دارد و همچنین استعلام مجوز گمرک ضروری است.

چه اطلاعاتی در برگه گمرک ثبت می شود؟

اطلاعات مختلفی در پروانه سبز گمرکی ثبت شده است. برخی از مهمترین اطلاعات در این سند عبارتند از:

  • شماره ثبت محصول
  • تعداد دارایی ها
  • نوع محصول
  • تاریخ ورود کالا به انبار
  • تاریخ خروج کالا از انبار
  • شماره انبار
  • شماره پیچک
  • شرکت وارد کننده

نمونه برگ سبز گمرک

نمونه برگ سبز گمرکی

مجوز سبز گمرکی یکی از مدارک مهمی است که برای ترخیص کالا از گمرک و انجام مراحل واردات و صادرات به آن نیاز دارید که بدون آن امکان ترخیص کالا وجود ندارد. بنابراین معامله گران باید با سند آشنا بوده و نحوه دریافت آن را بدانند.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ پروانه سبز گمرک

برای گرفتن کارت گمرک باید مدارک را تهیه و ارائه کرد. برخی از مهمترین مدارک برای اخذ مجوز سبز برای گمرک عبارتند از:

  • اصل و کپی کارت ملی، شناسنامه و کارت بازرگانی
  • ثبت سفارشات تجاری
  • بیمه نامه
  • حساب انبار
  • برگه ترخیص کالا
  • بارنامه
  • فاکتور کالاهای وارداتی یا صادراتی
  • مجوز بهداشتی با توجه به نوع کالا (در صورتی که وضعیت سلامت کالا مهم باشد)

چگونه برای ترخیص کالا از گمرک اقدام کنیم؟

از طریق سامانه تجارت فرامرزی، صدور و بررسی پروانه های سبز باید اقدام شود. بدین منظور صاحب بار یا نماینده قانونی آن پس از تهیه فرم اظهارنامه گمرکی در سامانه تجارت فرامرزی، سبد خرید خود را در سامانه بررسی و مدارک مربوط به پروانه سبز گمرکی را صادر می کند. در این مرحله بر روی دکمه صدور مجوز بارگیری الکترونیکی و دریافت کد مورد نیاز برای درخواست مجوز گمرکی کلیک کنید. اکنون برای استعلام مجوز گمرکی به سایت epl.irica.ir/ecl مراجعه کرده و شماره سریال مجوز و رمز ورود را وارد نمایید.

استعلام برگ سبز گمرکی

در حال حاضر استعلام پروانه کارت گمرک به صورت الکترونیکی از طریق سامانه استعلام کارت گمرک https://epl.irica.ir انجام می شود. برای دریافت پروانه این مراحل را انجام دهید:

  • به قسمت کد مجوز تولید کنید بروید
  • وقتی به مرحله صدور مجوز و بارگذاری الکترونیکی اظهارنامه رسیدید، فایل مربوطه باز می شود.
  • سپس روی Generate Password کلیک کنید و رمز عبور را برای استعلام الکترونیکی نگه دارید.
  • به آدرس سایت https://epl.irica.ir مراجعه کنید.
  • در این مرحله شماره سریال (و کد گمرکی) و رمز عبور مجوز را برای دسترسی به مجوز وارد کنید.

هزینه دریافت برگ سبز گمرکی

اخذ پروانه سبز از گمرک مستلزم آن است که متقاضی ابتدا هزینه های قانونی را پرداخت و سپس سند مورد نظر را دریافت کند. سوالی که مطرح می شود این است که هزینه دریافت  پروانه سبز گمرکی چقدر است؟ در پاسخ به این سوال شایان ذکر است که دریافت پروانه سبز از گمرک منوط به پرداخت دو دسته شامل مالیات و سایر هزینه ها است که در این قسمت به آنها اشاره خواهیم کرد.

  1. مالیات گمرکی برگ سبز: شامل پرداخت حقوقی از قبیل حقوق گمرکی، سود بازرگانی، مالیات بر ارزش افزوده، یک درصد از حقوق هلال احمر و علاوه بر آن پرداخت چهار درصد مالیات علی الحساب است.
  2. سایر عوارض گمرکی برگ سبز: شامل پرداخت هزینه های مربوط به تخلیه و بارگیری، نگهداری کالا و همچنین استانداردسازی آن که تمامی این هزینه ها در برگه سبز درج شده و باید توسط واردکننده پرداخت شود.

سخن پایانی

در این مقاله با پروانه سبز گمرکی که یکی از مدارک مهم ترخیص کالا است آشنا شدیم و نحوه دریافت و آن را بررسی کردیم. واردات و صادرات کالا از مرزهای یک کشور مستلزم رعایت قوانین است و اداره گمرک بر اجرای آن قوانین نظارت دارد. هر کالایی که وارد کشور می شود باید توسط گمرک بررسی شده و مجوز داشته باشد. ترخیص کالا از گمرک نیاز به عملیاتی به نام تشریفات گمرکی دارد.

ترخیص کالا یک امر تخصصی است و باید توسط افراد متخصص انجام شود. برای اطلاع از شرایط اخذ مجوز سبز گمرکی کالا توسط کارشناسان حرفه ای گروه بازرگانی میرترابی می توانید با شماره 02124350 تماس بگیرید تا همکاران ما در اسرع وقت و با حوصله شما را راهنمایی کنند.

سوالات متداول

1- پروانه سبز گمرکی چیست؟

کارت سبز گمرکی یکی از مهم ترین مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا در گمرک است که نشان دهنده انطباق گمرک با قانونی بودن مراحل ترخیص است.

2- چگونه پروانه سبز گمرک بگیریم؟

برای دریافت کارت سبز گمرکی ابتدا باید اظهارنامه تهیه کنید و پس از ثبت این اظهارنامه در سایت و ارائه مدارک لازم و پرداخت هزینه نسبت به دریافت آن اقدام نمایید .

3- نحوه درخواست پروانه سبز چگونه است؟

برای استعلام کارت سبز گمرکی باید به سایت پیشخوان واحد تجارت فرامرزی به آدرس اینترنتی epl.irica.ir/ecl مراجعه نمایید. برای اطلاع از نحوه استعلام کارت سبز در این سامانه می توانید متن مقاله را مطالعه کنید.