واردات موقت چیست و چه کاربرد و اهمیتی دارد؟

واردات موقت کالا (Temporary admission) روشی متداول در تجارت بین المللی است که به موجب آن تاجر می‌تواند بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی، برخی کالاهای خاص را با هدفی مشخص و برای مدت زمان محدود وارد کشور ‌کند. کالاهای ورود موقت بر خلاف واردات قطعی پس از اتمام مدت زمان مشخص شده دوباره به کشور تامین کننده، صادر و از کشور خارج می‌شوند. بسیاری از این کالاها با هدف عرضه موقت در نمایشگاه‌های بین المللی و یا استفاده آزمایشی در صنایع مختلف وارد کشور می‌شوند و پس از پایان مدت اعتبار گواهی واردات موقت، کالا را به کشور مبدا بازمی‌گردانند.

برخی از بازرگانان هم با هدف بازاریابی برای کالاهای وارداتی خود از این روش استفاده می‌کنند تا در صورت پیدا کردن مشتری برای کالاهای خود اقدام به واردات قطعی کالا نمایند. اگر قصد واردات موقت کالایی را دارید، برای اطلاع از شرایط این روش می‌توانید در اسرع وقت با کارشناسان شرکت ترخیص کالای میرترابی مشورت کنید و از آنها در این زمینه راهنمایی بخواهید.

واردات موقت چیست؟

کالاهای وارداتی از نظر نوع ورود به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند، کالاهایی که ورود آنها به کشور قطعی است و کالاهایی که به طور موقت وارد کشور می‌شوند. واردات موقت کالا یعنی ورود یک کالای خاص با هدفی ویژه به کشور برای مدت زمان مشخص، بدون اینکه وارد کننده کالا حقوق و عوارض گمرکی را پرداخت کند. کالاهای ورود موقت پس از اتمام مدت زمان مشخص شده در گواهی واردات، باید دوباره به مبدا بازگردانده شوند.

واردات موقت چیست

ورود کالای موقت در یک بازه زمانی به کشور مقصد وارد شده و پس از اتمام این دوره به کشور مبدا باز خواهد گشت.

برای واردات کالا به این روش دیگر نیازی به پرداخت حقوق ورودی نیست ولی تنظیم و تسلیم اظهارنامه و انجام تشریفات گمرکی برای واردات موقت هم ضروری است و بازرگانان باید در این مسیر کالای خود را با ارائه اظهارنامه و طی کردن کلیه مراحل گمرکی ترخیص نمایند تا ورود کالا قانونی باشد.

اصلی ترین دلایل واردات موقت کالا

واردات موقت کالاها به عنوان یک فرایند مهم در تجارت بین‌ المللی و توسعه صنعتی در کشورها دارای اهداف و دلایل متعددی است. این دلایل به صورت کلی به شرح زیر است:

  • شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی: واردات موقت با هدف شرکت در نمایشگاه‌های بین ‌المللی انجام می‌شود تا شرکت‌ها بتوانند محصولات و خدمات خود را به صورت مستقیم به بازارهای جهانی معرفی کنند و به تبلیغات و توسعه کسب ‌و کارشان کمک کنند.
  • پیشبرد پروژه‌های عمرانی و صنعتی: واردات موقت تجهیزات و لوازم صنعتی برای پروژه‌های عمرانی و صنعتی به توسعه و پیشبرد این پروژه‌ها کمک می‌کند و امکان انجام آنها را فراهم می‌آورد.
  • تحقیقات علمی و پروژه‌های دانشگاهی: دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی می‌توانند تجهیزات و مواد مورد نیاز خود را از طریق واردات موقت به منظور انجام تحقیقات علمی و پروژه‌های دانشگاهی تهیه کنند.
  • تکمیل کالاهای تولیدی برای صادرات: واردات موقت مواد اولیه و لوازم و قطعات جانبی به تولید کنندگان این امکان را می‌دهد که محصولات خود را کامل کرده و برای صادرات به بازارهای خارجی آماده کنند.
  • استفاده از تجهیزات و ماشین ‌آلات خاص: واردات موقت دستگاه‌ها و تجهیزات خاص برای صنایع مختلفی همچون ساخت و ساز، حفاری، استخراج معادن و موارد دیگر انجام می‌شود که خرید دستگاه مورد نظر مقرون به صرفه نیست.
  • کمک‌های امدادی: واردات موقت لوازم امدادی و تجهیزات برای کمک به مردم در مواجهه با بلایای طبیعی و بحران‌ها.
  • اطفاء حریق و سمپاشی: واردات موقت هواپیماها و بالگردها برای اطفاء حریق و سمپاشی در صورت بروز حریق‌ها و بلایای طبیعی با هدف کمک به عملیات امداد و نجات.
  • آموزش و تربیت: واردات دستگاه‌های آموزشی و تربیتی برای آموزش و توسعه مهارت‌ها و دانش در زمینه‌های مختلف استفاده می‌شوند.
  • وسایل نقلیه: ورود موقت وسایل نقلیه همچون خودرو، هواپیما، کشتی یا کانتینرهای مخصوص.

مراحل واردات موقت کالا به ایران

مراحل واردات موقت کالا

برای ورود موقت کالاها به منظور شرکت در نمایشگاه‌های بین ‌المللی و یا سایر اهداف بازرگانان به کشور انجام تشریفات قطعی گمرکی و تعیین تضمین‌های لازم ضروری است و فقط وارد کننده از پرداخت عوارض گمرکی معاف است. در ایران تضمین‌های مختلفی ممکن است برای واردات موقت کالاها مطابق با مقررات و قوانین گمرکی انجام شود.

مهلت استفاده و ارائه تضمین معتبر از عوامل مهم در این فرآیند است. مراحل واردات موقت کالاها به مقررات و قوانین مربوطه در هر کشور بستگی دارد و برای همه کالاها یکسان نیست، به صورت کلی مراحل واردات موقت کالا به ایران به شرح زیر است:

  • پروانه ورود موقت
  • تضمین
  • ارائه گواهینامه به کشور مبدا
  • بررسی توسط متخصصان گمرکی
  • حمل و نقل کالاها
  • مهلت استفاده

در قسمت زیر به برسی تمام این مراحل خواهیم پرادخت:

کسب پروانه ورود موقت

برای واردات موقت کالاها باید پروانه ورود موقت از سازمان گمرک ایران اخذ شود. این پروانه مدت زمان مشخصی برای ورود موقت کالا به کشور را تعیین می‌کند. ارائه درخواست دریافت گواهینامه ATA جهت واردات موقت کالا از جانب انجمن تضمین واردات موقت کالا ضروری است.

تضمین در ورود با شرط بازگردانی کالا

تضمین به عنوان یک وسیله مالی ارائه می‌شود تا اطمینان حاصل شود که کالا به صورت موقتی وارد شده و پس از انقضاء مدت معین به کشور مبدا بازگردانده می‌شود. تضمین می‌تواند به صورت نقدی یا از طریق مسئولان سیاسی کشور متبوع شرکت کننده در نمایشگاه ارائه شود.

ارائه گواهینامه به کشور مبدا

تسلیم گواهینامه دریافتی ATA به گمرک کشور وارد کننده برای ارسال کالا و طی کردن سایر تشریفات اداری مربوط به واردات موقت.

بررسی توسط متخصصان گمرکی

گمرک کشور مقصد ممکن است توسط متخصصان و کارشناسان خود بررسی کالاها را انجام دهد تا اطمینان حاصل کند که کالاها با مقررات و استانداردهای مربوط به سلامت عمومی، امنیت و محیط زیست مطابقت دارند.

حمل و نقل کالاها با رعایت قوانین

کالاها باید تا مقصد نهایی در کشور واردکننده حمل و نقل شوند. این فرآیند باید با رعایت قوانین و مقررات حمل و نقل ملی و بین ‌المللی انجام شود.

مهلت استفاده تعیین شده برای کالا 

پروانه ورود موقت معمولاً مهلت استفاده از کالاها را تعیین می‌کند. دارنده پروانه باید در مهلت تعیین شده کالاها را برای اعاده به خارج معرفی کند. در صورت نیاز به تمدید مهلت، باید دلایل موجهی برای این کار ارائه کند.

کشورهای عضو سیستم واردات موقت کالا

توجه داشته باشید که واردات موقت کالا از همه کشورهای جهان امکان پذیر نیست و فقط برخی کشورها عضو این سیستم در جهان هستند. بنابراین باید قبل از اقدام برای واردات موقت کالا مورد نظر در مورد کشورهای عضو آن تحقیق کنید. ایران، پاکستان، اسپانیا، هلند، پرتغال، فرانسه، فنلاند، دانمارک، بلژیک، استرالیا، ترکیه، آلمان، انگلستان، ایتالیا، اتریش، سوئد، سوئیس، نروژ و لبنان در حال حاضر جز کشورهای عضو سیستم واردات موقت هستند.

مهم ترین اهداف واردات موقت کالا

واردات موقت کالاها با اهداف متعددی صورت می‌گیرد و بسیاری از کشورهای برای توسعه اقتصادی و رونق تجارت بین المللی از این روش برای واردات کالاهای مورد نیاز خود استفاده می‌کنند. بسیاری از بازرگانان هم برای کاهش هزینه‌های واردات به سراغ این روش می‌روند که در اغلب کشورهای جهان از پرداخت مالیات و عوارض گمرکی معاف است. در هر کشور و در هر مورد خاص، اهداف واردات موقت کالاها یکسان نیست و به شرایط اقتصادی و تجاری آن کشور و برنامه‌های مشخص کسب و کارها و نهادها اهداف این نوع واردات را مشخص می‌کنند. اهمیت این اهداف در توسعه تجارت بین ‌المللی و توسعه اقتصادی به وضوح قابل توجه است. به صورت کلی از جمله مهمترین اهداف واردات موقت کالا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. افزایش رقابت در بازارهای بین‌المللی: واردات موقت کالاها به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا محصولات و خدمات خود را در بازارهای جهانی معرفی و تبلیغ کنند و با رقبا در این بازارها رقابت کنند. این روش به واردکنندگان کمک می‌کند تا بازارهای جدید تر و گسترده‌ تری را در اختیار بگیرند.
  2. جهت تحقیق و توسعه برنامه‌های آموزشی: برخی سازمان‌ها و موسسات ممکن است از واردات موقت کالاها به منظور اجرای برنامه‌های آموزشی، تحقیقات علمی و پروژه‌های توسعه‌ای استفاده کنند. این وسایل و تجهیزات به انجام این اهداف کمک می‌کنند.
  3. شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی: واردات موقت کالاها به کسب ‌و کارها این امکان را می‌دهد تا در نمایشگاه‌ها و رویدادهای بین‌المللی شرکت کنند و محصولات خود را به مشتریان و بازارهای بین ‌المللی معرفی نمایند.
  4. توسعه همکاری فی‌ما‌بین بخش دولتی و خصوصی: واردات موقت ممکن است به توسعه همکاری و ارتباطات بین بخش‌های دولتی و خصوصی کمک کند. این روش وارداتی می‌تواند به بهبود محیط کسب ‌و کار و توسعه اقتصادی کشور با کمترین هزینه کمک کند.
  5. افزایش شاخص‌های رشد اقتصادی و ارائه کالاها به مشتریان خارجی: واردات موقت کالاها می‌تواند به افزایش شاخص‌های رشد اقتصادی کشور کمک کند. همچنین، با امکان صادرات کالاها به مشتریان خارجی، درآمد ارزی کشور را نیز افزایش دهد.

سخن پایانی

واردات موقت کالا با اهداف مختلفی انجام می‌شود که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها شرکت در نمایشگاه‌های بین المللی است، در واقع کسب و کارهای بزرگ برای اینکه در عرصه رقابت جهانی بتوانند مشتریان بیشتری به دست آورند از این روش وارداتی استفاده می‌کنند تا کالاهای خود به طور مستقیم در نمایشگاه‌ها در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دهند و مشتری بیشتری را نسبت به رقبا جذب کنند.واردات موقت کالا در اغلب کشورهای جهان یک گواهینامه موقت است که تاریخ انقضا دارد و واردکنندگان بدون پرداخت عوارض گمرکی می‌توانند برای مدت محدودی آن را دریافت کنند.

جهت آگاهی از روش‌های واردات انواع کالا به کشور و شرایط واردات موقت به صورت قانونی می‌توانید با کارشناسان با تجربه و حرفه‌ای بازرگانی میرترابی مشورت کنید تا شما را در امر دریافت گواهی واردات موقت راهنمایی کنند. برای دریافت وقت مشاوره می‌توانید با شماره تلفن 02124350 تماس بگیرید تا کارشناسان حرفه‌ای بازرگانی میرترابی شما را در اسرع وقت راهنمایی کنند.

سوالات متداول

۱. آیا تمدید مجوز واردات موقت امکان پذیر است؟

بله، واردکنندگان می‌توانند در صورت منقضی شدن تاریخ مجوز واردات موقت خود برای تمدید آن اقدام کنند، البته گمرک در شرایطی این مجوز را تمدید می‌کند که واردکننده دلایل موجهی برای نیاز به تمدید داشته باشد.

۲. آیا برای واردات موقت کالا باید هزینه‌ای پرداخت کرد؟

واردات موقت کالا از پرداخت عوارض و تعرفه گمرکی معاف است ولی وارد کننده باید سایر هزینه‌های واردات کالا همچون هزینه حمل و نقل، هزینه انبارداری و سایر هزینه‌های مربوط به واردات را به صورت کامل پرداخت کند تا مجوز واردات موقت برای وی به صورت قانونی صادر شود.

۳. آیا می توان واردات موقت را به قطعی تبدیل کرد؟

بله، پس از انقضاء مهلت پروانه ورود موقت، دارنده پروانه اگر کالای وارداتی را به کشور مبدا عودت ندهد باید اظهارنامه ورود قطعی را انجام دهد و تشریفات قطعی گمرکی را به پایان برساند. در واقع در این شرایط وارد کننده ملزم به پرداخت عوارض و حقوق گمرکی می‌شود.