مدت زمان ترخیص کالا از گمرک چقدر است؟

برای ترخیص کالا از گمرک نیاز به طی مراحل مختلفی است که مدت زمان طی این مراحل برای تجار بسیار حائز اهمیت است. مدت زمان موردنیاز برای ترخیص کالاها از گمرک بسته به شرایطی می‌تواند کوتاه‌تر یا طولانی‌تر شود. از جمله عوامل موثر در مدت زمان ترخیص کالا از گمرک، نوع کالا و مجوزاتی است که بایستی برای آن اخذ شود. همچنین این موضوع که کالای شما به کدام گمرک وارد می‌شود نیز می‌تواند در این امر دخیل باشد. با توجه به این موارد تعیین یک محدوده زمانی مشخص برای ترخیص کالا از گمرک دشوار است و نمی‌توان به قطعیت زمان مشخصی را اعلام نمود.

با این حال در این مقاله از بازرگانی میرترابی قصد داریم عواملی که در زمان ترخیص موثرند را بررسی کرده و طبق تجارت ترخیص قبلی، مقدار زمان تخمینی ترخیص کالاها را از گمرک به شما ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید.

بررسی مدت زمان ترخیص کالا از گمرک

بررسی مدت زمان ترخیص کالا از گمرک

همانطور که گفته شد در مورد مدت زمان ترخیص کالا نمی‌توان زمانی مشخص و معینی اعلام کرد. از این جهت که گمرکات مختلف هر کدام روال خاصی برای انجام فرایند ترخیص کالا در پیش می‌گیرند. همچنین روال ترخیص انواع کالاها هم با هم متفاوت است. بنابراین ممکن است ترخیص کالا طی یک روز، دو روز یا حتی دو ماه انجام گیرد.

شرایطی که باعث می‌شود ترخیص کالاها در زمان‌های مختلفی انجام گیرد بیشتر به نوع کالا مربوط می‌شود. از این جهت که برای برخی از کالاها نیاز است تعیین ماهیت صورت گیرد، یا نیاز به کسب نظر از آزمایشگاه داشته باشند که همین دلایل باعث می‌شود که زمان ترخیص طولانی‌تر شود. از سویی برخی از کالاها نیازمند اخذ مجوز استاندارد هستند که چنانچه اخذ این استاندارد مستلزم تست کالا باشد بسته به نوع کالا این زمان می‌تواند یک هفته الی دو ماه به طول بیانجامد.

محاسبه تقریبی مدت زمان ترخیص کالا از گمرکات

همانطور که اشاره شد، نمی‌توان به طور قطع زمان مشخصی را برای ترخیص کالا از گمرک در نظر گرفت. با این حال، در هر حالت نرمال، می‌توان میانگین مدت زمان ترخیص کالاها را در حدود سه تا چهار روز کاری در نظر گرفت. در گمرک امام خمینی مدت زمان ترخیص کالاها کوتاه‌تر است و کالاهایی که در قالب پته گمرکی ترخیص می‌شوند یا مشمول بند یک هستند حتی طی یک روز یا حداکثر دو روز ترخیص می‌شوند. این زمان برای کالاهای دیگر در حدود سه تا چهار روز است. در گمرک شهریار هم زمان ترخیص همانند گمرک امام خمینی است. برای گمرک شهید رجایی بندر عباس از زمان آماده شدن بار، بایستی اعلام بار شود. ممکن است وسیله حمل بار با تاخیر به گمرک برسد. بنابراین پروسه زمانی ترخیص کالا تقریبا دو الی سه روز طولانی‌تر می‌شود و به طور متوسط این پروسه در این گمرک پنج روز در نظر گرفته می‌شود.

ترخیص برخی از کالاها با استناد به سابقه ترخیص انجام می‌شود و نیاز به تست و آزمایشگاه ندارند و در این موارد به اسناد و مجوزات قبلی رجوع می‌شود تا زمان ترخیص کالا کوتاه‌تر شود. در کل زمان ترخیص کالا بستگی به گمرک ترخیص کننده و نوع کالای ترخیصی دارد.

 

مدت زمان ترخیص کالا تحت تاثیر چه عواملی است؟

فرایند ترخیص، فرایند تقریبا پیچیده‌ای را در بر می‌گیرد و نیازمند اخذ مجوزهای مختلفی است که برخی از آنها بایستی پیش از رسیدن کالا به کشور دریافت شوند. از این رو صاحب کالا یا نماینده قانونی وی باید نسبت به مدیریت اخذ این مجوزها دقیق عمل کند تا بتواند روند ترخیص کالا از گمرک را تسریع کند. هر گونه تاخیر در اخذ این مجوزها می‌تواند علاوه بر به تعویق انداختن مدت زمان ترخیص کالاها، به تحمیل جریمه و هزینه‌های اضافی منجر شود.

با این حال، موضوع دیگری که در مدت زمان موردنیاز برای ترخیص کالاها دخیل است به نوع مجوزها و مدارک موردنیاز دریافت آن بر می‌گردد که می‌تواند در سرعت ترخیص کالا تغییراتی ایجاد نماید. طبق قوانین و ضوابط گمرکی بسته به نوع یک کالا نیاز است که مجوزهای مختلفی برای آن اخذ شود تا واردات یا صادرات کالا جنبه قانونی پیدا کند. بنابراین آشنایی با نوع مجوزهای موردنیاز برای انواع کالا می‌تواند به اقدام به موقع برای دریافت آنها منجر شود و در نتیجه سرعت ترخیص کالا را افزایش دهد.

به طور خلاصه مدت زمان ترخیص کالا از گمرک بسته به عوامل زیر می‌تواند متغیر باشد:

  • نوع محموله: هر چه محموله از ارزش بالاتری برخوردار باشد، طبیعتا نیاز به دریافت مجوزهای بیشتری خواهد داشت و فرایند ترخیص نیز پیچیده‌تر خواهد بود.
  • کشور مقصد نیز در مدت زمان ترخیص کالا تاثیرگذار است.
  • هر مقدار که تعداد محموله‌های بیشتری همراه با بار شما وارد کشور شوند، به طبع مدت انتظار شما برای ترخیص کالا افزایش خواهد یافت.
  • نوع کالای وارداتی نیز یکی از عوامل مهم در تعیین مدت زمان ترخیص کالاست.
  • گمرک محل ترخیص کالا از دیگر عوامل تاثیرگذار به شمار می‌رود

عواملی که می‌توانند موجب تاخیر در ترخیص کالا شوند؟

عوامل تاخیر در مدت زمان ترخیص کالا از گمرک

علیرغم اینکه در بیشتر مواقع فرایندهای گمرکی طبق یک زمان‌بندی مرسوم انجام می‌گیرد. با این حال، برخی شرایط اضطراری می‌تواند این روند را با اختلالاتی مواجه کند. از جمله این شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم دقت در تکمیل اسناد و مدارک: حتی اگر در تکمیل یک فرم مربوط به امور گمرکی، کوچکترین خطایی رخ دهد و اطلاعات به اشتباه وارد شوند، مدت زمان ترخیص کالا می‌تواند با تاخیر قابل توجهی مواجه شود. چنین خطاهایی معمولا در زمان‌های پر ترافیک گمرک اتفاق می‌افتد.
  • اشتباه در اخذ مجوزات لازم: محموله‌ها با توجه به نوع کالا نیازمند دریافت نوع خاصی از مجوزات واردات و صادرات هستند. وقوع هر گونه اشتباه در این مرحله می‌تواند عاملی برای به تعویق افتادن ترخیص کالا در نظر گرفته شود.
  • صحت علامت گذاری: کالاهایی که در دسته اقلام خطرناک طبقه بندی می‌شوند، نیاز به اطمینان از صحت علامت گذاری دارند. از این رو ارائه اطلاعات دقیق این نوع از کالاها به گمرک برای ترخیص سریع‌تر آنها الزامی است.
  • اشتباه در تکمیل اظهار نامه گمرکی: وقوع اشتباه در تکمیل اظهار نامه گمرکی یکی از دلایلی است که تاخیر در فرایند ترخیص کالا را به دنبال دارد. بنابراین دقت در اطلاعات درج شده می‌تواند مانع از بوجود آمدن چنین تاخیری شود.

محدوده زمانی توقف کالاها در گمرک

توقف کلیه کالاهای صادراتی و وارداتی در گمرکات طبق دستورالعمل‌های مختلف قضایی، صرفا در یک محدوده زمانی مشخص امکان‌پذیر است. هر چه این مدت طولانی‌تر شود، صاحبان کالا ملزم به پرداخت هزینه‌های انبارداری بیشتری خواهند بود. از این رو بهتر است بازرگانان طبق یک برنامه ریزی جامع، مراحل قبل و بعد از ورود کالا به گمرک را در زمان مقرر انجام دهند. به طوری‌که با آماده سازی اسناد و مدارک موردنیاز از بروز تاخیر در روند ترخیص جلوگیری به عمل آورند.

ترخیص فوری انواع کالاها با بازرگانی میرترابی

کارگزاری و بازرگانی سیدحسین میرترابی به عنوان یکی از قدیمی ترین و حرفه ای ترین تیم های ترخیص کالا در کشور، آماده است تا محموله های وارداتی مشتریان عزیز را در کوتاه ترین زمان ممکن از گمرک ترخیص کند.

جمع بندی

فعالیت تجاری چه در قالب واردات باشد چه صادرات، تقریبا سودآوری قابل توجهی برای بازرگانان دارد. با این حال همانند هر شغل دیگری این حرفه نیز دغدغه‌ها و چالش‌های خاص خود را دارد. رفع این دغدغه‌ها مستلزم برنامه ریزی و رعایت برخی نکات در طی فرایندهای مربوطه است. ترخیص کالا از گمرکات یکی از مهم‌ترین مراحل فعالیت تجاری در قالب قانونی است. رعایت این مهم در موعد مقرر در تضمین سودآوری صاحبان کالاها اهمیت بسزایی دارد. بنابراین مدت زمان ترخیص برای بازرگانان مهم است که بسته به نوع کالا و دقت و سرعت عمل در روند اخذ مجوزات لازم و گمرک محل ترخیص کالا متفاوت خواهد بود. از این رو نمی‌توان با قطعیت زمان مشخصی برای ترخیص کالا از گمرک عنوان کرد.