قبض انبار گمرک چیست؟ موارد مندرج در قبض گمرکی (+نمونه قبض)

قبض انبار گمرک رسید و یا قبضی است که در زمان تحویل کالا به منظور نگهداری کالا در انبار توسط انباردار گمرک صادر می‌شود. در این مقاله از بازرگانی میرترابی علاوه بر پاسخ به سوال قبض انبار در گمرک چیست؟ در مورد انواع قبض رسید گمرک، موادی مندرج در قبض انبار و نمونه آن توضیح داده شده است. در ادامه با ما همراه باشید:

قبض انبار گمرک چیست؟

قبض انبار چیست؟ قبض انبار گمرکی یا رسید انبار سندی است که در زمان تحویل کالای وارداتی در انبار گمرک توسط متصدی انبار با مشخصات کالای دریافتی صادر می‌شود. به محض ورود کالا به انبار گمرک باید با مشخصات و جزئیات کالای دریافتی قبض انبار صادر و به تحویل‌دهنده کالا داده شود تا پس از آن فرآیند ترخیص کالا از گمرک انجام گیرد. 

انواع قبض انبار گمرکی

قبض انبار گمرکی برای کالاهای دریافتی انواع مختلفی دارد که به آنها اشاره شده است:

قبض انبار گمرکی اولیه

این نوع قبض انبار پس از ثبت کردن کالای دریافتی در انبار گمرک توسط متصدی انبار برای صاحب کالا صادر می‌شود.

قبض انبار تفکیکی

قبض انبار تفکیکی چیست؟ یکی از انواع رسید انبار کالای دریافتی است که برای کالاهایی که به دلایل مختلف قابل ترخیص شدن نیست و یا کالا به خریداران متعدد تعلق دارد، پس از تفکیک از کالاهای قابل تشخیص صادر می‌شود.

قبض انبار قابل معامله

قبض انبار قابل معامله چیست؟ یکی دیگر از انواع رسید انبار کالاهای دریافتی قبض انبار معامله می‌باشد که با توجه به اسم آن قابلیت معامله و خرید و فروش را نیز دارد. این سند یکی از مهم‌ترین مدارک و اسناد در رابطه با مالکیت کالا در انبار است.

انواع قبض انبار گمرک

 

چرا برای کالاها قبض انبار گمرکی صادر می شود؟

زمانی که بازرگانان و تجار کالای خود را به انبار گمرک تحویل می‌دهند باید رسیدی به منظور تحویل کالا به انبار دار به اسم قبض انبار گمرک دریافت کنند. در رسید انبار گمرک اطلاعاتی از جمله زمان تحویل کالا به انبار، مدت زمان قرار دادن کالا در انبار، نوع ذخیره کردن کالا، نوع کالا و بسته‌بندی آن، هزینه انبارداری و امضای متصدی انبار باید ثبت شود.
تمام اطلاعات و جزئیات قبض انبار گمرک باید با اسناد و مدارک حمل و نقل مطابقت داده شود. دلیل صدور قبض انبار گمرک و و تحویل آن به صاحب کالا به منظور ثابت کردن تحویل کالا در زمان مشخص به همراه جزئیات آن به انباردار می‌باشد.

 

موارد مندرج در قبض انبار گمرک

در حسابداری انبار، رسید گمرک برای کالاها اهمیت زیادی دارد که اسناد اصلی به حساب می‌آید. در ادامه به موارد مندرج در قبض انبار گمرکی اشاره شده است:
1- محل دقیق انبار
در قبض انبار گمرک باید به طور دقیق آدرس انبار گمرک که کالا را تحویل گرفته است، درج شود. گمرکی یا عادی بودن انبار تفاوتی در درج آدرس آن ندارد.
2- تاریخ رسید انبار
باید حتما تاریخ و زمان دقیق تحویل کالا به انبار روی قبض درج شود.
3- تعداد متوالی رسیدها
به منظور پیگیری کردن تحویل دهنده از کالاهای خود در انبار، باید شماره ردیف در رسید مشخص و درج شود.
4- نوع ذخیره کالا
در قبض انبار گمرک نحوه ذخیره سازی کالا باید نوشته شود.
5- هزینه رسیدگی
هزینه رسیدگی و جانبی انبار باید حتما در رسید قید شود.
6- امضای انباردار
متصدی انبار گمرک باید انتهای این قبض امضا کند تا این رسید به رسمیت شناخته شده و مسئول رسیدگی و پیگیری آن مشخص شود.
7- هزینه‌های مربوطه
در اظهارنامه مالیاتی ردیفی به منظور تعیین هزینه‌های انبار درج شده است که در انجام امور حسابداری اهمیت دارد.
8- سایر موارد مهم درج شده رسید
موارد دیگر برای ثبت در قبض انبار گمرک اهمیت دارد. از جمله:

  • نوع کالا
  • نوع بسته بندی محصول
  • تعداد بسته
  • علامت‌های مربوط به کالا
  • وزن کالا
  • نام صاحب کالا
  • مرز دریافت کالا
  • شرکت حمل و نقل

نمونه قبض انبارهای گمرکی

سه نوع قبض انبار گمرکی هوایی، دریایی و زمینی داریم که در ادامه نمونه‌های آن آورده شده است:

قبض انبار گمرکی دریایی

در ادامه قبض انبار دریایی با موارد مندرج در آن آورده شده است. (مورد استفاده در گمرک شهید رجایی)

قبض انبار گمرک دریایی

قبض انبار گمرک زمینی

یک نمونه از قبض انبار گمرک برای واردات کالا به روش زمینی است که در ادامه نمونه قبض انبار زمینی را مشاهده می‌کنید. (مورد استفاده در گمرک شهریار)

قبض انبار گمرک زمینی

قبض انبار گمرکی هوایی

یکی از انواع قبض انبار گمرک برای ورود کالاها، هوایی است که در ادامه نمونه آن آورده شده است. (مورد استفاده در گمرک فرودگاه امام خمینی)

قبض انبار گمرکیی هوایی

قبض انبار الکترونیکی چیست؟

یکی از روش‌های صدور قبض انبار گمرک یا رسید انبار به صورت الکترونیکی است که به کمک نرم‌افزارهای حسابداری صادر می‌شود. قبض انبار گمرک الکترونیکی دقت بالاتری داشته و به صورت متوالی امکان ثبت دارد.

 

تفاوت قبض انبار دستی و الکترونیکی

قبض انبار گمرکی دستی به صورت کاغذی توسط انباردار برای تحویل دهنده کالا صادر می‌شود. ولی قبض انبار الکترونیکی حق مالکیت نسبت به کالا را دارد.

سخن نهایی

قبض انبار گمرکی برای کنترل و نظارت بر کالاهای وارداتی و اجرای قوانین و مقررات گمرکی در یک کشور بسیار اهمیت دارد. برای ترخیص کالاهای خود به صورت قانونی و در سریع‌ترین زمان ممکن، می‌توانید از شرکت بازرگانی میرترابی که در این زمینه چندین سال تجربه موفق و درخشان دارند، راهنمایی بگیرید. همچنین اگر در مورد قبض انبار گمرکی و مراحل آن سوالی دارید می‌توانید با کارشناسان بازرگانی میرترابی مطرح کنید.

 

سوالات متداول

1 – قبض انبار در گمرک چیست؟

قبض انبار گمرک یا رسید انبار سندی است که در زمان تحویل کالا به انباردار باید با مشخصات و جزئیات کالا به همراه زمان تحویل کالا به انبار صادر شود.

2- ایا قبض انبار گمرکی قابلیت معامله دارد؟

یکی از انواع قبض انبار گمرک قابل معامله و واگذاری است.

3- اطلاعات مورد نیاز برای درج در قبض انبار گمرک چیست؟

زمان تحویل کالا به انبار، نوع کالا، تعداد کالا و بسته‌بندی آن، هزینه انبار و امضای انباردار باید در رسید انبار گمرک ثبت شود.