صادرات قطعی کالا چیست؟ + مراحل، مدارک و تعرفه آن

صادرات قطعی به عملیاتی اشاره دارد که کالاها به منظور فروش و مصرف در کشورهای دیگر از مرزهای کشور مبدا خارج می‌شود. در صدور قطعی وارد کننده دیگر نیازی به ارائه تعهد برای بازگرداندن کالا به کشور ندارد و در واقع این روش صادراتی در نقطه مقابل صادرات موقت است. در این روش صادراتی که به دو نوع تجاری و غیر تجاری تقسیم بندی می‌شود، صاحب کالا باید با ارائه مدارک به گمرک نسبت به ترخیص کالای صادراتی خود اقدام نماید.

یک صادرکننده کاربلد برای موفقیت در امر تجارت بین ‌المللی با افراد متخصص در این زمینه مشورت می‌کند تا با آگاهی از شرایط بازار هدف و قوانین گمرکی پا در این مسیر بگذارد. اگر قصد صادرات قطعی کالا به کشورهای دیگر را دارید، در این زمینه می‌توانید از مشاوران ما در شرکت ترخیص کالای میرترابی کمک بگیرید تا شما را در این مسیر راهنمایی کنند.

صادرات قطعی چیست؟

صادرات قطعی به معنای ارسال کالا به خارج از مرزهای گمرکی کشور به منظور فروش، استفاده یا مصرف در کشورهای خارجی است. در این نوع صادرات، کالاها از حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض و مالیات معاف می‌شوند، اما هنوز مشمول هزینه‌های گمرکی هستند. هر سال وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه به شرایط بازارهای بین‌المللی، فهرست قیمت‌ها را برای صادرات کالا تعیین می‌کند. واحدهای تولیدی و کسب‌ و کارها می‌توانند برای انجام صدور قطعی از مکانیزم‌ها و روش‌های مختلفی استفاده کنند.

صادرات قطعی کالا چیست

این اقدام می‌تواند از طریق بازارچه‌های مرزی، شرکت‌های تعاونی مرزنشینان و تجار، خرید متقابل (Buy Back) یا ورود موقت مواد اولیه برای تهیه کالا و صادرات آن به کشورهای خارجی انجام شود. انواع صادرات قطعی کالا عبارتند از:

  • صادرات قطعی تجاری: زمانی که مقدار کالای صادراتی زیاد باشد.
  • صادرات قطعی غیر تجاری: زمانی که مقدار کالای ارسالی کم باشد و به عنوان نمونه و یا جهت بازاریابی و به طور کلی مصارف غیر تجاری صادر گردد.

مراحل صادرات قطعی کالا

صادرات قطعی کالا از ایران به سایر کشورهای جهان با مراجعه به انبار گمرک و ارائه مدارک مربوط برای صادرات کالا آغاز می‌شود. در واقع واردکننده کالا باید با مراجعه به گمرک و تحویل کالا مراحل صادرات قطعی را آغاز نماید. به صورت کلی مراحل صادرات قطعی کالا به شرح زیر است:

تحویل کالا به انبار گمرک

زمانی که کالاها به انبار گمرک تحویل داده می شوند. باید مراحل زیر انجام شود:

  • تکمیل فرم مربوط به ورود کالا به انبار گمرک
  • کالا را وزن کرده و قبض باسکول را دریافت می‌کنیم.
  • تخلیه بار در انبار گمرک و دریافت رسید از انباردار
  • ثبت تقاضای ارزیابی و حمل یکجا (One-Stop) کالای صادراتی

تکمیل اظهارنامه و مدارک

تکمیل اظهارنامه صادراتی را تکمیل و ارائه مدارک و مجوزهای مربوطه همچون گواهی قرنطینه، گواهی بهداشت، گواهی زیست محیطی و مواردی از این دست.

ارزیابی و صدور پروانه صادراتی

در این مرحله با دریافت شماره ثبت اظهارنامه، کارشناسان گمرک ارزیابی مدارک را انجام داده و پروانه را صادر می‌کنند.

خروج از مرز

مراجعه به درب خروج گمرک مرزی و ارسال کالا به خارج با نظارت کارشناس گمرک

مدارک لازم جهت صادرات قطعی

برای صادرات کالا به صورت قطعی، صاحب کالا باید با در دست داشتن مدارک مربوط به کالا و آماده سازی یک سری مجوزها و فرم‌ها به گمرک مراجعه کند. در گمرک پس از بررسی مدارک برای کالای مجوز صادرات قطعی صادر می‌‌شود.

مدارک لازم برای صادرات قطعی

تکمیل بودن مدارک و تطابق موارد اعلام شده در اظهارنامه با کالای صادراتی می‌تواند بر روند صدور مجوز صادرات تاثیرگذار باشد. به صورت کلی مدارک زیر برای صدور مجوز صادرات قطعی نیاز است:

  1. اظهار نامه
  2. پروانه صادرات
  3. قبض انبار
  4. کارت بازرگانی
  5. گواهی پرداخت تعرفه گمرکی
  6. دریافت گواهی بهداشت و یا سایر گواهی‌های لازم برای کالاهای مختلف همچون شناسه فرش برای صادرات انواع فرش
  7. ارائه گواهی استاندارد اجباری برای برخی کالاهای مشمول این قانون
  8. اینویس
  9. پیش فاکتور
  10. تهیه Packing List یا صورت عدل بندی که در صورت متنوع بودن کالاها صادراتی مورد نیاز است.

صادرات چه کالاهایی ممنوع است؟

طبق قانون گمرک صادرات برخی کالاها از ایران به دلایل مختلف ممنوع است و هیچ فرد و نهادی حق صادرات این کالاها به خارج از کشور را ندارد و در اصطلاح صادرات این کالاها مشمول قانون قاچاق کالا می‌شود. انواع ممنوعیت‌ها در صادرات قطعی به شرح زیر است:

  • کالاهای صادراتی ممنوع بر اساس شرع مقدس اسلام و قوانین
  • اشیا عتیقه مربوط به میراث فرهنگی
  • اقلام دامی و نباتی و گونه های جانوری برای حفظ ذخایر ژنتیک و حفاظت از محیط زیست

تعرفه صادرات قطعی کالا

تعرفه صادرات قطعی کالا به مجموعه‌ای از قوانین و مقررات مالی و گمرکی اطلاق می‌شود که تعیین می‌کند چگونه کالاها و خدمات از یک کشور به کشور دیگر صادر شوند و مشخص می‌کند که چه مقدار مالیات و عوارض گمرکی باید در ازای این خرید و فروش کالا پرداخت شود. تعرفه‌های گمرکی هر سال از سوی وزارت صمت و براساس شرایط اقتصادی و وضعیت بازارهای جهانی مشخص می‌شود. در واقع تعرفه صادرات قطعی برای همه کالاها یکسان نیست و صاحب کالا باید براساس نوع کالای صادراتی تعرفه گمرکی و هزینه‌های جانبی برای صدور کالا به خارج از ایران بپردازد.

سخن پایانی

صادرات قطعی، به فرآیندی می‌گویند که کالاها به طور همیشه از کشور مبدا خارج می‌شوند. این روش صادراتی به دو نوع تجاری و غیر تجاری تقسیم می‌شود. در نوع تجاری، کالاها برای فروش در کشورهای دیگر صادر می‌شوند و در نوع غیر تجاری، کالاها برای اهداف فرهنگی، آموزشی، درمانی و غیره صادر می‌شوند. جهت آگاهی از قوانین و روش‌های صادرات قطعی کالا به کشور و شرایط صدور قطعی به صورت قانونی می‌توانید با کارشناسان با تجربه و حرفه‌ای بازرگانی میرترابی مشورت کنید تا شما را در امر دریافت مجوز صادرات راهنمایی کنند. برای دریافت وقت مشاوره می‌توانید با شماره تلفن 02124350 تماس بگیرید تا کارشناسان حرفه‌ای بازرگانی میرترابی شما را در اسرع وقت راهنمایی کنند.

سوالات متداول

۱. آیا بدون کارت بازرگانی می‌توان برای صادرات کالا اقدام کرد؟

خیر، صادرکنندگان باید حتما برای صدور کالا به صورت قطعی کارت بازرگانی معتبر داشته باشند تا طبق قوانین گمرکی ایران به آنها اجازه صادرات کالا به خارج از کشور داده شود.

۲. چه مدارکی برای صادرات قطعی کالا نیاز است؟

برای صادرات کالا باید حتما مدارکی از قبیل اظهارنامه، پروانه صادرات، قبض انبار، کارت بازرگانی، گواهی پرداخت تعرفه گمرکی، مجوزهای مربوطه، اینویس، پیش فاکتور و عدل بندی به گمرک ارائه شود.