ثبت سفارش کالا و مراحل آن

ثبت سفارش کالا را هر شخص حقیقی و حقوقی که کارت بازرگانی معتبر دارد با مراجعه به سامانه جامع تجارت به آدرس https://www.ntsw.ir می‌تواند به راحتی و در اسرع وقت انجام دهد. برای واردات انواع کالاها به کشور داشتن مجوز ثبت سفارش کالا ضروری است و بدون داشتن این مجوز نمی‌توان هیچ کالایی را به صورت قانونی و رسمی وارد کشور کرد. ما در مجموعه بازرگانی میرترابی به صورت تخصصی در زمینه دریافت انواع مجوزهای ثبت سفارش کالا فعالیت داریم و در این زمینه تجربه درخشان و موفقیت‌های بسیاری را در کارنامه خود ثبت کرده‌ایم. برای اطلاع از شرایط دریافت مجوزهای قانونی صادرات و واردات کالا توسط کارشناس‌های حرفه‌ای مجموعه بازرگانی میرترابی می‌توانید با همکاران ما تماس بگیرید تا با صبر و حوصله شما را در اسرع وقت راهنمایی کنند.

ثبت سفارش کالا در سامانه جامع تجارت

ثبت سفارش کالا و مراحل آن در سامانه جامع تجارت ایران

برای واردات انواع کالاها به کشور باید حتما کارت بازرگانی داشته باشید و سپس ثبت سفارش کالا در سامانه جامع تجارت را انجام دهید. توجه داشته باشید که بازرگانان فقط مجاز به واردات کالاهایی به کشور هستند که در قانون سازمان گمرک ورود این کالاها به ایران مجاز است. در سامانه ثبت سفارش شما می‌توانید خدماتی از قبیل ثبت، پیگیری، ویرایش و پرداخت‌های الزامی برای واردات کالا را به راحتی انجام دهید. سامانه جامع تجارت با یک سیستم یکپارچه با نهادهایی از جمله  بانک مرکزی، اداره امور مالیاتی، گمرک و موارد دیگر ارتباط پیدا کرده و همین موضوع می‌تواند روند ترخیص کالا برای واردات و پیگیری آن را تسهیل کند.

مراحل ثبت سفارش کالا

ثبت سفارش کالا در واقع اولین مرحله برای واردات یک کالا به صورت رسمی به کشور است، مجوز ثبت سفارش به صورت رسمی توسط سازمان توسعه تجارت ایران صادر می‌شود. روی مجوز ثبت سفارش کالا اطلاعاتی همچون شماره هشت رقمی مجوز، تاریخ مجوز ثبت سفارش، همراه شماره و تاریخ پروفرما و نام شرکت متقاضی درج می‌شود که شرکت وارد‌کننده باشد با استفاده از آن می‌تواند به صورت قانونی کالای مورد نظر را وارد کشور کند. به صورت کلی مراحل ثبت سفارش کالا به شرح زیر است:

  1. اخذ پروفرما از فروشنده
  2. آگاهی از تعرفه کالای مورد ثبت سفارش
  3. بررسی ارزش کالا در سامانه TSC گمرک
  4. بررسی اولویت کالایی
  5. بررسی شمول مجوزهای مورد نیاز، در صورت نیاز باید قبل از ثبت سفارش مجوز از سازمان ذیربط اخذ شود.
  6. بارگذاری پروفرما و تکمیل فرآیند ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت
  7. مراجعه به شرکت بیمه و اخذ بیمه‌ نامه
  8. اقدام به ثبت سفارش در بانک واسطه معامله به منظور ثبت سفارش کالا (پس از تکمیل فرم تقاضا برای گشایش اعتبار به انضمام فرم بانکی، پروفرما، بیمه‌نامه و اجازه نامه نسبت به پرداخت حق ثبت سفارش اقدام می‌شود).

اعتبار مجوز ثبت سفارش کالا

متقاضیان اعم از حقیقی و حقوقی می‌توانند با مراجعه به وب سایت سامانه جامع تجارت و ثبت نام در این وب سایت، کد کاربری و رمز عبور شخصی خود را برای ورود به این وب سایت دریافت نمایند و بدون محدودیت زمانی ثبت سفارش کالای خود را از طریق این سامانه انجام دهند. کلیه مراحل ثبت سفارش کالا را می‌توان به صورت آنلاین از طریق این وب سایت دنبال کرد. باید توجه داشته باشید که مجوز ثبت سفارش کالا در یک بازه زمانی 6 ماهه قابل استفاده است و در صورت عدم استفاده از آن باید مجوز تمدید شود، محدودیتی در دفعات تمدید مجوز ثبت سفارش کالا وجود ندارد و شما به صورت نامحدود می‌توانید با پرداخت هزینه مجوز، به راحتی آن را تمدید کنید. اگر در هر مرحله  دچار مشکل شدید، نگران نباشید کافیست با ما تماس بگیرید.

مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز ثبت سفارش کالا

مدارک مورد نیاز برای ثبت سفارش کالا

برای واردات کالاهای مختلف به کشور باید در ابتدا ثبت سفارش کالا را انجام دهید، فرد متقاضی واردات کالا در صورت ارائه مدارک زیر می‌تواند، مجوز ثبت سفارش کالا را به صورت قانونی دریافت کرده و پس از طی کردن مراحل اداری کالای خود را از گمرک ترخیص کند. مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز ثبت سفارش کالا عبارتند از:

  • کارت بازرگانی
  • پیش فاکتور یا پروفرما
  • استاندارد اجباری
  • اخذ شناسه فروشنده از سامانه فیدا
  • اخذ گواهی های فنی از دستگاه های مربوطه
  • ثبت سفارش
  • گشایش اعتبار با ارائه پروفرما و تهیه و تحویل اسناد خرید و حمل به بانک کارگزار
  • ارائه شناسه منشاء ارز وارداتی

انواع ثبت سفارش کالا

برای ثبت سفارش کالا روش‌های مختلفی وجود دارد، در واقع انواع ثبت سفارش کالا با توجه به شیوه پرداخت و نوع کارت بازرگانی دسته بندی می‌شوند. اینکه تامین ارز مورد نیاز برای واردات کالا باید چگونه انجام شود، در نوع ثبت سفارش به صورت دقیق مشخص می‌گردد. انواع ثبت سفارش کالا به لحاظ شیوه پرداخت عبارتند از:

  • خرید ارز از سیستم بانکی
  • از محل ارز خود
  • از محل صادرات خود
  • تهاتر
  • از محل صادرات دیگران
  • از محل ارز دیگران
  • از محل صادرات

هزینه ثبت سفارش کالا

"هزینه

بازرگان در زمان ثبت سفارش واردات کالا در سامانه جامع تجارت باید مبلغی را به عنوان هزینه ثبت سفارش پرداخت کنند. باید توجه داشته باشید که فرمول محاسبه هزینه ثبت سفارش کالا برای همه اقلام وارداتی یکسان است. هزینه ثبت سفارش برای همه کالاها معادل نیم درصد ارزش آن کالا است که باید در زمان ثبت سفارش به دولت پرداخت شود.

واردات بدون ثبت سفارش کالا امکان پذیر نیست!

فقط واردات برخی کالاها که در ماده 38 قانون مقررات صادرات و واردات کالا ذکر شده بدون مجوز ثبت سفارش امکان پذیر است و برای ورود سایر کالاها به کشور باید حتما مجوز ثبت سفارش دریافت کرد. توجه داشته باشید که واردات کالا به کشور باید حتما با ثبت سفارش کالا به صورت رسمی انجام شود، زیرا احتمال دارد کالایی که بدون مجوز ثبت سفارش وارد گمرک‌های کشور شده، در زمان ورود به گمرک مشمول قوانین ممنوعیت گمرکی شود و اجازه واردات آن به کشور را ندهند. در این صورت بازرگانان خسارت‌های جبران ناپذیری را متحمل می‌شوند و باید مبالغ زیادی برای نگهداری کالا در گمرک یا بازگشت آن به مبدا پرداخت کنند. برای اینکه دچار مشکلاتی از این دست نشوید و به راحتی ثبت سفارش کالای خود را انجام دهید، بهترین راه دریافت مشاوره در زمینه اخذ مجوز واردات و صادرات کالا از کارشناسان مجموعه بازرگانی میرترابی است.

سخن پایانی

دریافت مجوز ثبت سفارش کالا به صورت قانونی و پیگیری مراحل آن در سامانه جامع تجارت بسیار مهم است و باید با دقت زیادی انجام شود تا در زمان ورود کالا به کشور مشکلی برای واردکننده ایجاد نشود. برای واردات و صادرات انواع کالاها از گمرک می‌توانید از مشاوران مجموعه بازرگانی میرترابی راهنمایی بگیرید. گروه بازرگانی میرترابی از سال 1376 فعالیت خود را آغاز کرده و تا به امروز با بیش از 100 شرکت بزرگ و کوچک مشغول همکاری است و ضمن ارائه مشاوره تخصصی به شما تجار عزیز، سابقه درخشانی هم در زمینه واردات و ترخیص انواع کالا از گمرک دارد. برای دریافت مشاوره می‌توانید با با شماره تلفن 02124350 تماس بگیرید تا پرسنل حرفه‌ای بازرگانی میرترابی شما را در اسرع وقت راهنمایی کنند.

سوالات متداول

۱. ثبت سفارش کالا چیست؟

واردکنندگان به‌ موجب سند ثبت سفارش می‌توانند کالاهای مورد نظر خود را وارد کشور نماید، بنابراین اخذ مجوز ورود کالا به کشور از سازمان صنعت، معدن و تجارت را ” ثبت سفارش” می‌گویند.

۲. آیا برای ثبت سفارش باید حتما کارت بازرگانی داشته باشیم؟

بله، داشتن کارت بازرگانی و پروفرما برای واردات کالا به کشور ضروری است و اطلاعاتی همچون مشخصات، تعداد کالا و نحوه تامین ارز باید به صورت دقیق در پروفرما مشخص باشد.

۳. هزینه ثبت سفارش کالا چقدر است؟

هزینه ثبت سفارش برای همه کالاها یکسان  و معادل نیم درصد ارزش کالا است.