مدت زمان و دلایل توقف كالا در گمرک

توقف کالا در گمرک نباید خیلی طولانی شود و بازرگانان موظف هستند در کوتاه ترین زمان ممکن فرآیند ترخیص کالای خود را با ارائه مدارک لازم و پرداخت عوارض گمرکی انجام دهند تا به دلیل تاخیر در ترخیص کالا از گمرک، کالای آنها متروکه اعلام نشوند. ترخیص کالا از گمرک یک امر کاملا تخصصی است که اگر بازرگانان به مراحل و فرآیند انجام آن مسلط نباشند، توقف کالا در گمرک به دلایل مختلفی طولانی شده و موجب ضرر و زیان مالی برای بازرگانان می‌شود.

بنابراین بهترین راهکار برای ترخیص سریع کالا از گمرک مراجعه به افراد متخصص و کاربلد در این زمینه همچون کارشناسان مجموعه بازرگانانی میرترابی است. مشاوره گمرکی و ترخیص کالا جز خدمات بازرگانی میرترابی است، بسیاری از تجار هم جهت کاهش مدت زمان توقف کالا در گمرک به سراغ کارشناسان حرفه‌ای این مجموعه می‌روند. اگر قصد واردات و یا صادرات کالا به کشور را دارید، برای تعیین وقت مشاوره با بازرگانی میرترابی تماس بگیرید.

مدت زمان توقف کالا در گمرک

طبق قانون حداکثر مدت زمان مجاز برای توقف کالا در گمرک از زمان صدور قبض انبار 3 ماه است و در صورتی که صاحب کالا و یا نماینده قانونی وی در این بازه زمانی برای انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا مراجعه نکند، کالای وارداتی متروکه محسوب شده و مشمول قوانین کالای متروکه در گمرک می‌شود. البته اگر وارد کننده دلیل موجهی برای دیرکرد ترخیص کالا داشته باشد، گمرک این مدت زمان را 2 ماه دیگر با پرداخت هزینه انبارداری تمدید می‌کند تا واردکننده زمان کافی برای ارائه مدارک و ترخیص کالا از گمرک داشته باشد.

مدت زمان توقف کالا در گمرک فرودگاه‌ها حداکثر دو ماه و در سایر اماکن گمرکی حداکثر چهار ماه است، این بازه زمانی از تاریخ صدور اولین قبض انبار محاسبه می‌شود و هر کالایی که بیشتر از این بازه زمانی در انبار گمرک باقی بماند به عنوان کالای متروکه محسوب می‌شود.

مهم ترین دلایل توقف کالا در گمرک

دلایل توقف کالا در گمرک

برای ترخیص کالای از گمرک، به عنوان صاحب کالا ابتدا باید اظهارنامه مربوطه و سایر مستندات را از طریق سامانه https://www.epl.irica.ir برای گمرک ارسال کنید تا پس از بررسی کارشناسان گمرک مجوز ترخیص کالا برای شما صادر شود. طبق ماده 24 قوانین گمرکی، مدت مجاز نگهداری کالا در انبارهای گمرکی از تاریخ تحویل کالا به این اماکن سه ماه است و در صورتی که کالا در این بازه زمانی از انبار گمرک خارج نشود، مشمول قوانین و مقررات کالاهای متروکه می‌شود که ضرر و زیان مالی زیادی به بازرگانان و اقتصاد کشور وارد می‌کند.

به صورت کلی به هر کالایی که به گمرک اظهار شده و در مدت زمان مجاز سه ماهه ترخیص نشده است، در اصطلاح گمرکی کالای متروکه یا رسوبی می‌گویند. عوامل مختلفی همچون ناقص بودن مدارک، نداشتن مجوز قانونی و یا موارد دیگر را می‌توان جز مهمترین دلایل توقف کالا در گمرک دانست که این دلایل به صورت کلی به دو بخش قبل از اظهار در گمرک و بعد از اظهار در گمرک تقسیم بندی می‌شوند.

دلایل رسوب کالا قبل از اظهار در گمرک

دلایل زیادی برای رسوب و یا توقف کالا در گمرک قبل از اظهار آن وجود دارد که بازرگانان برای جلوگیری از این موارد می‌توانند با افراد متخصص و مشاوران گمرکی قبل از واردات کالا مشورت نمایند تا از ضررهای مالی در چنین شرایطی جلوگیری شود. به صورت کلی دلایل رسوب کالا قبل از اظهار در گمرک به شرح زیر است:

  1. نداشتن مجوز ثبت سفارش کالا
  2. مشکلات بانکی و اسنادی که منجر به عدم دریافت وجه کالا توسط فروشنده و یا عدم امکان انتقال وجه شود.
  3.  پایان یافتن مهلت مقرر در مجوز ثبت سفارش

دلایل رسوب کالا بعد از اظهار در گمرک

اگر پس از ارائه اظهارنامه کالای وارداتی در گمرک رسوب کند، در این شرایط گمرک باید به دلیل اظهار کالا پاسخگوی دلیل رسوب باشد. رسوب یا توقف کالا در گمرک پس از اظهار نیز به دلایل متعددی رخ می‌دهد که این دلایل به صورت کلی عبارتند از:

    • عدم امکان ارائه کد رهگیری از سوی بانک عامل: اقلامی که اظهار شده اند و به دلایلی کد رهگیری بانک از بانک عامل به گمرک ارسال نشده، بر اساس مصوبات خاص گمرک می‌تواند درصدی از کالا را ترخیص و قسمتی دیگر را تا زمان اعلام کد رهگیری بانک نگهداری کند. این عمل سبب می‌شود که قسمت عمده‌ای از کالای ترخیص شده از گمرک خارج شود و قسمتی از کالا که به صورت وثیقه در گمرک باقی بماند در گمرکات رسوب کند .
    • طولانی شدن صدور مجوزهای قانونی: برای برخی از کالاهای اظهار شده به گمرک باید حتما مجوزهای قانونی مختلفی همچون استاندارد، انرژی اتمی، بهداشت، قرنطینه نباتی و قرنطینه دامی صادر شود و کنترل این مجوزهای ترخیص بر عهده گمرک است. در صورتی که دلیل توقف کالا در گمرک تاخیر در صدور این مجوزها باشد، گمرک باید همکاری لازم را با واردکننده در زمینه نگهداری از کالا در گمرک انجام دهد.
    • عدم پرداخت حقوق ورودی: اگر صاحب کالا حین انجام تشریفات گمرک تا مرحله صندوق پیش رفته باشد و به دلیل عدم تمکن مالی و یا گران تر شدن حقوق ورودی کالا از محاسبات اولیه و ارزش کم کالا نسبت به حقوق ورودی، موفق به پرداخت عوارض نشده باشد، کالا در گمرک تا زمان پرداخت هزینه‌ها متوقف می‌شود.
    • طولانی شدن روند بررسی اظهارنامه به دلیل عدم وضوح کافی در اسناد یا وجود برخی ابهامات برای گمرک
    • طولانی شدن رسیدگی به ارزش کالا برای برخی کالاهای خاص

سخن پایانی

مطابق قوانین گمرکی کالای وارداتی تا 3 ماه از تاریخ تحویل به انبارهای گمرکی نگهداری می‌شوند. در صورتی که صاحب کالا تقاضای کتبی با دلیل موجه برای تاخیر در ترخیص کالا داشته باشد و هزینه انبارداری را هم پرداخت کند تا دو ماه قابل تمدید است. البته در این فرآیند اگر از افراد متخصص در این زمینه راهنمایی دریافت کنید و یا ترخیص کالای خود را به ترخیص کارهای حرفه‌ای همچون ترخیص کاران بازرگانی میرترابی بسپارید، کالای شما با کمترین هزینه و در اسرع وقت بدون توقف کالا در گمرک ترخیص شده و به دست شما می‌رسد. شرکت ترخیص کالای میرترابی با بیش از دو دهه سابقه فعالیت در عرصه تجارت بین الملل، ضمن ارائه مشاوره گمرکی تخصصی به تجار، سابقه درخشانی هم در زمینه دریافت انواع مجوزهای گمرکی دارد. برای دریافت مشاوره از مجموعه ما می‌توانید با با شماره تلفن 02124350 تماس بگیرید.

سوالات متداول

۱. مدت زمان توقف کالا در گمرک به صورت قانونی چقدر است؟

طبق قوانین گمرک ایران، مدت زمان مجاز برای توقف کالا در گمرک از تاریخ صدور قبض انبار حداکثر سه ماه است و بازرگانان باید در این بازه زمانی کالا را تحویل بگیرند، در غیر این صورت کالای وارداتی آنها مشمول قوانین کالای متروکه می‌شود.

۲. آیا مدت زمان توقف کالا در گمرک قابل تمدید است؟

بله، در صورتی که واردکننده دلیل موجهی برای تاخیر خود داشته باشد، طبق قانون می‌تواند برای تمدید مدت توقف کالا در گمرک درخواست ثبت کند و این بازه زمانی به مدت دو ماه قابل تمدید است.

۳. مهمترین دلایل توقف کالا در گمرک چیست؟

عدم ارائه کد رهگیری توسط بانک، به درازا کشیدن صدور مجوزهای مورد نیاز برای ترخیص کالا، عدم پرداخت حقوق ورودی توسط صاحبان کالا و نمایندگان وی، طولانی شدن روند بررسی اظهار نامه را می‌توان جز مهمترین دلایل توقف کالا در گمرک بیان کرد.