ترخیص کالا هوایی؛ مراحل ترخیص کالا به روش هوایی

کالاهایی که به صورت هوایی ارسال شده و ترخیص آن در گمرکات هوایی انجام می‌شود، ترخیص کالای هوایی می‌گویند. برای انجام ترخیص کالا هوایی باید نسبت به مراحل و مدارک مورد نیاز آن اطلاعات کافی داشته باشید. در ادامه مقاله از بازرگانی میرترابی، در مورد مزایای ترخیص کالا هوایی، فرودگاه های گمرک ترخیص کالا هوایی و هزینه روش حمل و نقل هوایی به طور کامل توضیح داده شده است. در ادامه با ما همراه باشید:

منظور از ترخیص کالا هوایی چیست؟

ترخیص هوایی کالا یکی از انواع روش های ترخیص کالا است که در گمرکات فرودگاه فرآیند ترخیص آن انجام می‌شود. آسان و سریع بودن حمل و نقل هوایی باعث شده است که ترخیص کالا به صورت هوایی مورد توجه قرار بگیرد.
در این روش کالا سریعتر به مقصد خواهد رسید و گمرک فرودگاه امام خمینی یکی از اصلی‌ترین و بزرگترین گمرکات هوایی کشور است.

ترخیص کالا روش هوایی

از ترخیص کالا به روش هوایی چه زمانی استفاده می‌شود؟

روش‌های مختلفی برای حمل و نقل کالاها استفاده می‌شود که ترخیص کالای هوایی نسبت به دیگر روش‌ها هزینه بیشتری دارد. به همین دلیل از ترخیص کالا به روش هوایی برای کالاهای خاص که کیفیت بالایی داشته و یا زمان رسیدن آنها به مقصد مهم است، استفاده می‌شود.

ترخیص کالا هوایی در کدام فرودگاه ها انجام می‌شود؟

ترخیص کالاهای وارداتی در تمام فرودگاه‌های بین‌المللی که دارای گمرک است، قابل انجام می‌باشد. یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های ترخیص کالاهای هوایی، گمرک فرودگاه امام خمینی در تهران و فرودگاه پیام در کرج است.

ترخیص هوایی چه کالاهایی انجام می‌شود؟

به طور کلی ترخیص هوایی کالاهای مجاز وجود دارد و مراحل آن را می‌توانید به طور کامل انجام دهید. کالاهای مشروط نیز از آن دسته کالاهایی می‌باشد که ترخیص آن از گمرک به مجوزهای قانونی صادرات و واردات نیاز دارد.

مراحل ترخیص کالا از گمرک به روش هوایی

اولین مرحله ترخیص کالاهای هوایی یا روش‌های دیگر، تهیه اظهارنامه است که برای تنظیم آن به قبض انبار نیاز می‌باشد. مرحله بعدی ترخیص کالا به شیوه هوایی، دریافت بارنامه هوایی است. صاحب کالا با داشتن بارنامه هوایی به یکی از شرکت‌های حمل و نقل هوایی مراجعه کرده تا حواله تحویل کالا را دریافت کند. همچنین پیگیری لازم از طرف صاحب کالا به وسیله سایت‌های هواپیمایی انجام می‌گیرد.

بارنامه ترخیص هوایی کالا

بارنامه هوایی Air way bill به منظور بارگیری کالا و تخلیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در فرآیند ترخیص کالا، بارنامه هوایی نقش مهمی داشته و تمام جزئیات و اطلاعات کالا در آن قرار دارد. موارد مهم بارنامه هوایی عبارتند از:

  • هزینه کرایه و حمل و نقل 
  • مشخصات محصول و فرستنده
  • مشخصات دریافت‌کننده محصول
  • میزان مبلغ ترخیص کالا
  • مقدار محصول
  • شماره پرواز محصول
  • 3 رقم کد فرودگاه هدف

 

مدارک لازم برای ترخیص هوایی کالا

برای ترخیص هوایی کالاها نیاز به یک سری از مدارک دارید که در ادامه به بخشی ازین مدارک ترخیص اشاره شده است:

  • اظهارنامه
  • بارنامه
  • قبض انبار
  • بیمه کالا
  • پیش فاکتور (پروفرما)
  • مدارک حمل و نقل
  • مدارک آزمایشگاه
  • کارت بازرگانی
  • مدارک خرید کالا و بازرسی
  • مجوزهای قانونی

گمرک فرودگاه در تهران

کارگو چیست؟

کارگو به معنای حمل و نقل می‌باشد ولی در ایران به عنوان حمل و نقل هوایی شناخته می‌شود. در این روش کالا با هواپیماهای غیرمسافربری به مقصد انتقال داده شده و سپس ترخیص آن انجام می‌گردد. پس از انجام فرآیند کارگو، باید نسبت به ترخیص کالا از گمرک اقدام کرد.

تفاوت فریت بار و کارگو

کارگو به معنای حمل و نقل کالای تجاری به صورت هوایی است ولی فریت باز انتقال کالاهای شخصی با هواپیما می‌باشد. اگر به عنوان مسافر قصد جابجایی کالا دارید باید از فریت بار استفاده کنید و اگر به دنبال حمل و نقل کالاهای وارداتی هستید، کارگو مناسب است.

هزینه حمل و نقل هوایی

هزینه حمل و نقل به شیوه هوایی با توجه به عوامل مختلف متفاوت است. از جمله:

وزن و ابعاد کالا

مهم‌ترین عامل موثر بر هزینه کارگو، ابعاد و وزن کالا است. هر چقدر وزن کالا بیشتر باشد هزینه حمل و نقل کالا بالاتر می‌رود. همچنین بزرگی ابعاد کالا بر روی هزینه حمل و نقل هوایی تاثیر می‌گذارد.

نوع کالا

در بسیاری از کشورها نوع کالا یک عامل موثر بر روی هزینه حمل و نقل هوایی است. به عنوان مثال کالاهایی که نسبت به ضربه حساس بوده، هزینه کارگو بیشتری دارد.

فاصله انتقال کالا از مبدا تا مقصد

فاصله هوایی از مبدا تا مقصد برای ارسال کالا، روی هزینه حمل و نقل هوایی تاثیرگذار است. مسیرهای طولانی هزینه کارگو بیشتری برای کالا خواهد داشت.

مزایا و معایب ترخیص کالا هوایی

ترخیص کالا به صورت هوایی مزایا و معایبی دارد، از مزیت‌های ترخیص کالا به شیوه هوایی به سرعت بالا و امنیت آن می‌توان اشاره کرد. از معایب ترخیص کالا هوایی هزینه بالای آن است که با توجه به نوع و وزن کالا قیمت آن متغیر می‌باشد.

سخن نهایی

برای حمل و نقل کالاهای وارداتی روش‌های مختلفی وجود دارد که در این مقاله با مراحل حمل و نقل کالا به صورت هوایی و ترخیص کالا از گمرکات فرودگاه آشنا شدید. مشاوره با کارشناسان بازرگانی میرترابی به شما در این زمینه کمک خواهد کرد تا در کمترین زمان و هزینه کالاهای شما به صورت هوایی به مقصد برسد.

سوالات متداول

1- ترخیص بار هوایی چند روز طول می‌کشد؟

با کامل بودن مدارک و اسناد و تحویل آن فرآیند ترخیص کالا به صورت هوایی 3 روز طول می‌کشد که البته زمان آن با توجه به نوع کالا می‌تواند متغیر باشد.

2- اصلی ترین گمرک هوایی ایران کجا است؟

فرودگاه امام خمینی یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین گمرکات هوایی کشور است که یکی از پایگاه‌های مهم واردات و صادرات کالاها است.