ترخیص کالا از گمرک بوشهر [مراحل ترخیص]

بوشهر به لحاظ تجاری و اقتصادی یکی از شهرهای مهم و استراتژیک کشور است. موقعیت جغرافیایی این شهر و قرار گیری آن در مجاورت خلیج فارس امتیازات عمده‌ای به لحاظ رونق فعالیت‌های اقتصادی برای این شهر در پی داشته است. وجود گمرک بوشهر نیز به عنوان یکی از با سابقه‌ترین گمرکات کشور این شهر را به یکی از قطب‌های اقتصادی مهم تبدیل کرده است. این گمرک همچنین یکی از دروازه‌های ارتباطی مهم ایران با سایر کشورهاست که نقش آن در توسعه تجارت بین المللی ایران در منطقه خلیج فارس بسیار قابل توجه است. در این مقاله از بازرگانی میرترابی در مورد ترخیص کالا از گمرک بوشهر، شرایط، هزینه‌ها و سایر موارد مرتبط توضیحات بیشتری ارائه خواهیم داد.

درباره گمرک بوشهر

ترخیص کالا از گمرک بوشهر

ایران با توجه به رونق فعالیت‌های اقتصادی به عنوان یکی از کشورهای مهم در زمینه صادرات و واردات شناخته می‌شود. همین امر باعث شده اماکن مختلفی جهت تسهیل این فرایند بوجود بیایند. بندر بوشهر به عنوان یکی از اماکن گمرکی کشور دارای اهمیت بالایی است و از جمله قطب‌های مهم صادرات و واردات در سطح کشور شناخته می‌شود.

استان بوشهر دارای 700 کیلومتر مرز دریایی است و بندر گمرکی آن بالغ بر 5 هزار سال قدمت دارد. از این رو به عنوان یکی از گمرک‌های قدیمی ایران به شمار می‌رود. این بندر همچنین از سه جهت غرب، جنوب و شمال مشرف به خلیج فارس است. از سویی واقع شدن نیروگاه اتمی در بندر بوشهر باعث هدایت حجم عظیمی از محصولات وارداتی و صادراتی بویژه در بخش محصولات نفتی و پتروشیمی به این گمرک شده است.

یکی از گمرکاتی که کالاهای دریایی برای گذراندن مراحل ترخیص وارد آن می‌شوند، گمرک منطقه ویژه اقتصادی بوشهر است. کالاهای وارده از کشورهای حوزه خلیج فارس، چین و برخی دیگر از کشورها، با توجه به مرز دریایی کشورمان با این کشورها، عمدتا وارد گمرک بوشهر می‌شوند. گمرک بوشهر دارای دو منطقه؛ تحت عناوین منطقه یک و منطقه دو است. فرایند اظهار کالا در این گمرک همانند روال معمول سایر گمرکات کشور انجام می‌گیرد.

هزینه‌های ترخیص کالا از گمرک بوشهر نیز مشابه با سایر گمرک‌ها محاسبه می‌شود. با این حال، این گمرک نیز همانند گمرک‌های دیگر ممکن است تشریفات گمرکی مختص به خود را داشته باشد که با توجه به نوع کالا، حجم و وزن آنها متفاوت است. اما در حالت کلی، همه گمرکات تحت شرایط و قوانین کلی که از سوی سازمان جامع تجارت وضع می‌شود، فعالیت می‌کنند.

مراحل ترخیص کالا از گمرک بوشهر

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، ترخیص کالا در تمامی گمرکات کشور تقریبا طی فرایندی مشابه انجام می‌گیرد و در تعداد معدودی ممکن است به تناسب نوع و ماهیت کالا، حجم و وزن آن، شرایط متفاوت‌تری حاکم باشد. اما در حالت کلی برای ترخیص کالا از گمرک بوشهر، مراحلی به شرح زیر باید طی شود:

  • ثبت اطلاعات در سیستم EPL یا سامانه جامع تجارت
  • اخذ پرینت اظهار نامه
  • اخذ کد کوتاژ و تعیین مسیر کنترل کالا اعم از سبز، زرد و قرمز
  • کارشناسی کالا
  • اخذ مجوزهای موردنیاز
  • ارزیابی کالا به صورت مجازی
  • انجام امور مربوط به صندوق
  • انبارداری و پرداخت کرایه حمل کالا از طریق شرکت های کشتیرانی
  • بارگیری و خروج کالا از گمرک بوشهر

مدارک لازم جهت ترخیص کالا از گمرک بندر بوشهر

مراحل ترخیص کالا بدون ارائه اسناد و مدارک ترخیص موردنیاز ممکن نیست. بنابراین بهتر است از قبل نسبت به تهیه و آماده‌سازی برخی از مدارک موردنیاز اقدام کنید. از جمله این مدارک و مجوزهای موردنیاز برای ترخیص کالا از گمرک بوشهر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترخیصیه
  • قبض انبار
  • بارنامه که شامل اطلاعاتی مانند تعداد کانتینر، وزن خالص و ناخالص، شرح بسته‌ها و تعداد کالاها
  • تکمیل پروفرما طبق اطلاعاتی از قبیل نوع کالا، مقدار آن، مشخصات فروشنده شامل نام و آدرس، مدت اعتبار و مبدآ تحویل کالا، قیمت واحد و شرایط پرداخت
  • لیست عدل بندی یا پکینگ
  • گواهی مبدأ شامل کشور سازنده و مشخصات کالا
  • بیمه نامه
  • گواهی استاندارد
  • مجوزهای قانونی موردنیاز
  • گواهی بازرسی
  • اصل و کپی کارت بازرگانی
  • مجوزهای مربوط به اجازه ورود کالا به کشور
  • مجوزهای قانونی مرتبط با حوزه سلامت، بهداشت و استانداردهای موردنیاز کالاهای خارجی

هزینه ترخیص کالا از گمرک بوشهر

هزینه‌های ترخیص کالا از گمرک بوشهر نیز همانند سایر گمرکات شامل هزینه‌های انبارداری، باربری، تعرفه آزمایشگاهی، بارگیری و کارشناسی است که با توجه به نوع کالا، حجم و وزن آن محاسبه می‌شود. علاوه بر هزینه‌های مذکور، بازرگان و یا نماینده قانونی وی ملزم به پرداخت حقوق گمرکی مالیات بر کالا و سود بازرگانی کالاهای وارداتی است. این هزینه‌ها طی فرایند ترخیص کالا اخذ می‌شوند.

تجار می‌توانند برای کاهش هزینه‌های ترخیص کالاهای وارداتی، عملیات ترخیص کالاها را در موعد مقرر انجام دهند. رسوب کالاها در انبار گمرک خارج از محدوده زمانی مشخص شده، باعث تحمیل هزینه‌های اضافی به صاحب کالا خواهد شد.

بیشتر بخوانید : هزینه ترخیص کالا از گمرک چقدر است و شامل چه هزینه هایی است؟

مزایای ترخیص کالا از بندر بوشهر

  • امکان تخلیه و بارگیری کالاها به صورت 24 ساعته
  • وجود راه دریایی از استان بوشهر به کشورهایی نظیر کویت، عربستان، بحرین، قطر و عمان
  • تسهیل و تسریع فرایند ترانزیت داخلی و خارجی
  • ارائه تخفیف ویژه 23 درصدی در هزینه‌های گمرکی
  • مناسب بودن هزینه دپوی کالاها
  • صادرات و واردات انواع کالاها و محصولات نفتی و غیر نفتی
  • هزینه انبارداری مناسب و به صرفه
  • برخورداری از بیشترین مرز دریایی با خلیج فارس
  • مجهز به انبار سرپوشیده با متراژ 37 هزار متر
  • ظرفیت پذیرش 3 میلیون تن کالا در سال
  • قرار گرفتن در مجاورت منطقه ویژه اقتصادی پارس
  • امکان صادرات مجدد کالاهایی با ورود موقت

انواع کالاهای صادراتی و وارداتی از گمرک بوشهر

انواع کالاهای صادراتی و وارداتی از گمرک بوشهر

قرارگیری بندر بوشهر در یکی از مهم‌ترین قطب‌های اقتصادی کشور باعث شده این گمرک در زمره یکی از گمرک‌های مهم و استراتژیک کشور قرار بگیرد. ترافیک تزانزیت انواع کالا در این گمرک بسیار بالاست. از جمله مهم‌ترین کالاهای صادراتی که از طریق این گمرک به مقصد کشورهای مختلف صادر می‌شوند می‌توان به مواد و محصولات شیمی و پتروشیمی اشاره کرد که شامل متانول، گازهای مایع، کود اوره گرانوله، پلی اتیلن، پارازایلین، رافینیت، آمونیاک، گوگرد گرانول، پلی استایرن، روغن پایه، مواد کانی و معدنی است.

در حدود 97 درصد از ارزش کالاهای صادراتی این گمرک متعلق به تولیدات پتروشیمی است و میعانات گازی نیز در حدود یک درصد از آن را به خود اختصاص داده‌اند.

مواد غذایی بویژه گونه‌های مختلف آبزیان مانند انواع ماهی و میگوهای پرورشی، محصولات بخش کشاورزی اعم از سبزیجات و صیفی‌جات از جمله خرما و گوجه فرنگی، دیگر کالاهایی هستند که از طریق گمرک بوشهر به مقصد کشورهای دیگر صادر می‌شوند. طبق برآوردها کالاهای صادراتی از گمرک بوشهر در حدود 47 برابر کالاهای وارداتی به این گمرک است.

کالاهای وارداتی که از طریق این بندر وارد کشور می‌شوند بیشتر شامل ابزارآلات وسایل نقلیه موتوری، قطعات و لوازم یدکی موتورسیکلت و دوچرخه است. کالاهایی مانند انواع لاستیک، قطعات یدکی و لوازم خودروهای سواری، بلبرینگ و رولبرینگ و تجهیزات آشپزخانه‌ای برای استفاده در رستوران‌ها دیگر کالاهای وارداتی از گمرک بوشهر را تشکیل می‌دهند.

با توجه به وجود نیروگاه اتمی در شهر بوشهر، واردات اجزا و تجهیزات موردنیاز در نیروگاه اتمی نیز از طریق این گمرک انجام می‌گیرد. استایرن مونومر، انواع پارچه و ماژول‌های LED نیز در زمره کالاهای وارداتی از این گمرک قرار می‌گیرند. در بخش واردات مواد غذایی، بیشترین سهم از آن انواع چای، برنج و موز است.

مهمترین دلایل ترافیک ترخیص کالا در گمرک بوشهر

از آنجایی که بندر بوشهر یکی از اصلی‌ترین شاهرگ‌های اقتصادی کشور به شمار می‌رود و حجم عظیمی از منابع نفتی و گازی کشور در این منطقه واقع شده است، ترانزیت انواع کالاهای صنعتی و محموله‌های نفتی در این منطقه بسیار بالا است و از سوی دیگر عدم رشد زیرساخت‌های سنگین در بخش گمرک باعث ایجاد ترافیک در این بندر استراتژیک کشور شده است.

البته در سال‌های اخیر راهکارهای درخور توجهی برای کاهش ترافیک موجود صورت گرفته است که از جمله آنها می‌توان به توسعه بندر نگین اشاره کرد که پس از بهره‌برداری، احتمالا ترافیک گمرک بوشهر به مقدار قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

از آنجایی که بندر بوشهر در نزدیکی بزرگترین منطقه ویژه اقتصادی پارس قرار دارد، این امر باعث شده است که بازرگانان بتوانند از تخفیفات در نظر گرفته شده در سود بازرگانی بهره‌مند شوند. همچنین تمامی کشتی‌های ورودی و خروجی به بندر بوشهر نیازی به توقف در بندر دبی ندارند و می‌توانند از تخفیف 20 درصد حق گمرک استفاده کنند. تمامی موارد ذکر شده دلایلی هستند که به افزایش ترافیک ترخیص کالا در بندر بوشهر دامن زده‌اند.

کدام کشورها مقصد اصلی صادرات و واردات کالا از گمرک بوشهر محسوب می‌شوند؟

در طی چند ده اخیر کشورهای چین و امارات به اصلی‌ترین شرکای تجاری کشورمان تبدیل شده‌اند. بنابراین بیشترین واردات و صادرات کالا به این دو کشور صورت می‌گیرد. از مهمترین کالاهایی که به این دو کشور صادر می‌شوند می‌توان به محصولات پتروشیمی مانند پلی اتیلن، گاز مایع، متانول، کود اوره، انواع مواد معدنی، مواد غذایی شامل انواع آبزیان، سبزیجات و صیفی‌جات اشاره کرد.

اقلام وارداتی نیز اغلب شامل انواع پارچه، وسایل آشپزخانه، قطعات خودرو و موتور سیکلت، وسایل صنعتی، مواد غذایی از جمله برنج، چای و موز است.

البته باید به این نکته توجه داشت که صادرات تنها به دو کشور ذکر شده صورت نمی‌گیرد، بلکه از سایر مقاصد وارداتی و صادراتی دیگر می‌توان به کشورهایی نظیر ترکیه، سنگاپرو، قطر، هند، آفریقای جنوبی، نیجریه، سودان، برزیل و برخی دیگر از کشورهای آسیایی و آفریقایی اشاره کرد.

موقعیت مکانی گمرک بوشهر

بازرگانی میرترابی : شرکت ترخیص کالا از گمرک بوشهر

کارگزاری و بازرگانی سیدحسین میرترابی به عنوان یکی از قدیمی ترین و مجرب ترین تیم های ترخیص کالا در کشور، آماده همکاری با تجار و بازرگانان برای انجام امور صادرات، واردات و ترخیص انواع کالاهای دریایی از گمرک بوشهر است.

جمع بندی

گمرک‌ها بخش مهمی از بدنه اقتصادی یک کشور هستند که انجام امور واردات و صادرات انواع کالاها از طریق آنها میسر می‌شود. گمرک بوشهر به عنوان یکی از بنادر مهم و قدیمی ایران نقش مهمی در تامین بسیاری از کالاهای موردنیاز کشور در بخش‌های مختلف دارد. با این حال سهم این گمرک در صادرات انواع محصولات تولیدی کشور نیز بسیار بالاست. فرایند ترخیص کالا از گمرک بوشهر همانند سایر گمرکات تابع شرایط و مقرراتی است که تجار برای ورود و خروج کالاهای خود بایستی مطابق آنها عمل کنند.