ترخیص پارچه از گمرک + راهنمای صفر تا صد واردات پارچه

ترخیص پارچه از گمرک یک فرآیند کاملا تخصصی است که با پرداخت تعرفه وارداتی، مالیات و ارائه مدارک به گمرک باید انجام شود. انتخاب نوع پارچه وارداتی در هزینه ترخیص کالا  تاثیرگذار است و واردکننده باید بر اساس نوع پارچه‌ای که قصد واردات آن را دارد، عوارض پرداخت کند تا گمرک مجوز ترخیص را برای کالا وارداتی صادر نماید. پارچه جز کالاهایی است که مشمول 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده هم می‌شود.

اگر برای کسب و کار تولیدی خود نیاز به واردات انواع پارچه دارید و یا تاجر پارچه هستید، باید در زمان محاسبه سود خود از واردات پارچه به تعرفه گمرکی توجه داشته باشید تا بعد از واردات متضرر نشوید. برای آگاهی از تعرفه وارداتی انواع کالاهای خارجی همچون پارچه می‌توانید با همکاران ما در شرکت ترخیص کالای میرترابی که در این زمینه تخصص دارند به صورت تلفنی و یا حضوری مشورت کنید.

ترخیص پارچه از گمرک

مالیات ترخیص پارچه از گمرک

مالیات ترخیص پارچه از گمرک شامل تعرفه گمرکی این کالا و 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود که واردکننده باید در زمان ترخیص کالا بپردازد تا گمرک مجوز قانونی واردات را صادر نماید. تعرفه گمرکی واردات پارچه براساس عوامل مختلفی همچون جنس، عرض، نوع دوخت و گرماژ (وزن یک متر مکعب از پارچه) محاسبه می‌شود. حقوق گمرکی واردات با توجه به نوع پارچه 32 یا 40 درصد است، حقوق ورودی برخی پارچه‌های ضخیم و صافی‌ها که مصارف فنی و صنعتی دارند هم 5 درصد تعیین شده است. پارچه‌های قلاب ‌باف و کشباف اگر از پاکستان یا تونس وارد کشور شوند، تعرفه گمرکی آنها به صورت ترجیحی و با حقوق ورودی کمتری محاسبه می‌شود. البته واردکنندگان باید به این نکته توجه داشته باشند که تعرفه گمرکی واردات پارچه هر سال تغییر می‌کند و آنها باید براساس نرخ آن سال تعرفه گمرکی را بپردازند.

کد تعرفه ترخیص پارچه از گمرک

تعرفه واردات پارچه‌های خارجی بر اساس جنس و نوع پارچه تعیین می‌گردد و کد تعرفه 5208 تا 6006900 مختص انواع پارچه است. جهت استعلام تعرفه گمرکی پارچه وارداتی خود می‌توانید از همکاران ما در مجموعه میرترابی کمک بگیرید و یا برای آگاهی از نرخ تعرفه‌های گمرکی به سایت سازمان گمرک مراجعه نمایید، در این وب سایت تمامی اطلاعات مربوط به نرخ ترخیص پارچه از گمرک با جزئیات ذکر شده است. اولویت گمرکی پارچه 7 تعیین شده و تعرفه واردات پارچه پس از بررسی نمونه پارچه ارسال شده به آزمایشگاه گمرک تعیین می‌شود. برخی از کدهای تعرفه‌ گمرکی پارچه‌های مختلف به شرح زیر است:

  • تعرفه گمرکی جهت ترخیص پارچه ساده باف 52102100 است
  • تعرفه گمرکی پارچه سه نخ یا چهار نخ جناقی باف، همچنین جناغی مورب باف 52103200 است.
  • تعرفه گمرکی پارچه سفید (رنگبری) شده (Bleached) 52112000 است.
  • تعرفه گمرکی پارچه‌های موسوم به دنیم  52114200 است.
  • تعرفه گمرکی پارچه‌های از نخ‌های به رنگ‌های گوناگون 52121400 است.
  • تعرفه گمرکی پارچه‌های کتان، خام یا خیسانده 53011000 است.

شرایط واردات و ترخیص پارچه از گمرک چیست؟

واردات پارچه به کشور مطابق قانون باید انجام شود و در این فرآیند ارائه برخی مجوزها و مدارک الزامی است. در زمان واردات پارچه به کشور و پیش از ترخیص از گمرک نمونه‌ای پارچه برای بررسی استاندارد بودن آن به آزمایشگاه گمرک ارسال می‌شود تا تطابق جنس درج شده در اظهارنامه واردکننده با نمونه وارداتی تطابق داده شود. نمونه پارچه وارداتی ارسال شده در آزمایشگاه‌های استاندارد مورد بررسی قرار گرفته و کد تعرفه آن مشخص می‌شود. اگر واردات پارچه بدون رعایت موارد قانونی زیر انجام شود، واردات این کالا مشمول جریمه انتظامی از 10 درصد تا 100 درصد ارزش کالای وارداتی خواهد شد. به صورت کلی شرایط واردات پارچه به کشور و ترخیص آن از گمرک به شرح زیر است:

  1. داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران و کارت بازرگانی معتبر
  2. ارسال نمونه پارچه مورد نظر به آزمایشگاه گمرک برای تعیین کد تعرفه گمرکی
  3. اخذ مجوز واردات کالا
  4. ثبت سفارش کالا
  5. انتخاب گمرک تخصصی برای واردات پارچه
  6. ثبت اظهارنامه واردات کالا مورد نظر در سیستم اینترنتی گمرک
  7. ارزیابی و تایید اظهارنامه توسط دایره فنی گمرک.
  8. تکمیل فرم‌ اظهارنامه واردات کالای مربوطه
  9. پرداخت کلیه حقوق گمرکی بر اساس کد تعرفه وارداتی، مالیات بر ارزش افزوده و سایر هزینه‌های مربوط به ترخیص کالا

مدارک، مراحل واردات و ترخیص پارچه از گمرک

به طور کلی ورود انواع پارچه خارجی به کشور باید براساس قوانین گمرکی و با پرداخت تعرفه انجام شود. برای واردات و ترخیص پارچه از گمرک ارائه مدارک و طی کردن مراحل زیر الزامی است:

  • مدارک مورد نیاز: برای ترخیص پارچه ابتدا باید مدارکی از قبیل بارنامه، پروفرما، قبض انبار، فاکتور، گواهی مبدا، گواهی ثبت سفارش، بیمه ‌نامه کالا، گواهی بازرسی و گواهی بهداشت را داشته باشید و با این مدارک برای ترخیص کالا به گمرک مراجعه نمایید.
  • گواهی بازرسی یا گواهی انطباق: این گواهی حاوی اطلاعاتی درباره تولید کننده یا نماینده‌ تولید پارچه و جنس و مشخصات آن است که برای واردات پارچه داشتن این گواهی ضروری است.
  • فرم‌های مورد نیاز: دو فرم مهم وجود دارد. فرم 111 مربوط به وارد کننده و فرم 121 مربوط به نوع پارچه است. اگر چند نمونه پارچه مختلف در محموله وارداتی دارید، برای هر کدام از آن‌ها باید فرم 121 را به صورت جداگانه تکمیل کنید.
  • تایید شماره کوتاژ: پرونده پس از تکمیل فرم‌ها و اظهارنامه کالا به دایره فنی گمرک ارسال می‌شود. سپس شماره کوتاژ تأیید می‌شود.
  • پرداخت حقوق گمرکی: با پرداخت هزینه‌ها و حقوق گمرکی، محموله پارچه ترخیص می‌شود.

واردات پارچه از کدام کشورها به ایران انجام می شود؟

در شرایط تحریم‌های اقتصادی که ایران با آن روبرو است و فرسوده بودن دستگاه‌های نساجی در کشور، تولید داخلی پارچه به نیازهای جامعه کفایت نمی‌کند و تیراژ پایین و ارزش افزوده بالا باعث شده قیمت پارچه در کشور به شکل سرسام آوری افزایش یابد. این عوامل همراه با تقاضای بالا به ویژه برای پارچه‌های سیاه باعث شده مجوزهای بیشتری برای واردات پارچه به کشور صادر شود. بیشترین واردات این کالا به ایران از کشورهای چین، ترکیه، پاکستان، ایتالیا، هند و امارات متحده عربی انجام می‌شود.

البته حجم واردات پارچه از چین و ترکیه قابل مقایسه با سایر کشورها نیست و بیشترین نیاز به کشور به پارچه از طریق چین و ترکیه تامین می‌شود. عمده واردات این کالا از مرزهای دریایی بوشهر و خرمشهر و گمرک هوایی فرودگاه امام انجام می‌گیرد.

سخن پایانی

مهم‌ترین نکته در واردات و ترخیص پارچه مدیریت دقیق زمان است، پروسه ترخیص از گمرک معمولا زمان بر بوده و باعث کاهش ارزش محموله و از دست دادن فرصت‌های بازار برای تاجر می‌شود. بازرگانان اغلب برای کسب سود بیشتر در این مسیر، کاهش هزینه‌ها و افزایش قابلیت رقابتی، استفاده از خدمات ترخیص‌ کاران مجرب و آشنا به قوانین گمرک را در دستور کار خود قرار می‌دهند. آنها می‌توانند فرآیند ترخیص از گمرک را به سرعت و با کمترین هزینه انجام دهند. اگر شما هم قصد فعالیت در عرصه واردات پارچه را دارید، برای دریافت وقت مشاوره و استخدام ترخیص کار از بازرگانی میرترابی کافیست با شماره تلفن 02124350 تماس بگیرید تا پرسنل حرفه‌ای بازرگانی میرترابی شما را در اسرع وقت راهنمایی کنند.

سوالات متداول

۱. مهم‌ترین گمرکات واردات و ترخیص پارچه کدامند؟

گمرک بوشهر و گمرک خرمشهر دو گمرک دریایی مهم برای واردات و ترخیص پارچه هستند، برای محموله‌های هوایی هم گمرک فرودگاه امام خمینی توصیه می‌شود تا واردکنندگان سریع و راحت بتوانند از این گمرک‌ها پارچه وارداتی را ترخیص و به بازار عرضه نمایند.

۲. در تعیین ارزش پارچه چه معیارهای در نظر گرفته می‌شود؟

معیارهای تعیین ارزش پارچه و اعلام کد تعرفه عبارتند از عرض، نوع دوخت، جنس، کیفیت و گرماژ (وزن یک متر مکعب) پارچه که در زمان تعیین ارزش پارچه مورد بررسی قرار می‌گیرد و ارزش گذاری براساس این موارد انجام می‌شود.

۳. آیا وارد کننده شخصاً باید فرم اظهارنامه گمرک را پر کند؟

وارد کننده و نماینده قانونی وی تنها افراد مجاز به انجام تمام مراحل ترخیص کالا در گمرک هستند، البته مسئولیت اطلاعات ارائه شده به نماینده، به عهده وارد کننده کالا است که خریدار کالا محسوب می‌شود.