ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی بندرعباس [مراحل ترخیص]

گمرک شهید رجایی بندرعباس با برخورداری از ظرفیت‌های تجاری بالا به عنوان مهم‌ترین بندر تجاری ایران شناخته می‌شود. موقعیت جغرافیایی و پیش‌بینی امکانات پذیرش و ترخیصی مناسب باعث شده حجم بالایی از صادرات و واردات انواع کالاها از طریق این گمرک انجام گیرد. گمرک شهید رجایی در حومه شهر استراتژیک بندرعباس واقع شده و با توجه به موقعیت قرارگیری از جمله مهم‌ترین گمرکات بندری ایران به شمار می‌رود. این گمرک میزبان حجم بالایی از صادرات و واردات کالا بویژه از مسیر دریایی به کشور است. در این مقاله قصد داریم به فرایند ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی و شرایط و مدارک مورد نیاز برای ترخیص از بندر شهید رجایی بپردازیم.

گمرک شهید رجایی بندرعباس

مختصری در مورد گمرک شهید رجایی بندرعباس

گمرک شهید رجایی در شهر بندرعباس واقع شده است. بندر عباس به عنوان مرکز استان هرمزگان نقش غیرقابل انکاری در تامین کالاهای موردنیاز کشور دارد. این شهر دارای دو بندر مهم با نام‌های گمرک شهید رجایی و گمرک شهید باهنر است که در این مطلب با معرفی و بیان فرایند ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی همراه شما خواهیم بود.

گمرک شهید رجایی در 23 کیلومتری غرب بندرعباس قرار گرفته است. وسعت این گمرک بالغ بر 4800 هکتار است. این گمرک سالانه میزبان بالغ بر 100 میلیون تن کالاست و 55 درصد از سهم واردات و صادرات خودرو و همچنین 70 درصد از حجم ترانزیت بنادر کشور را به خود اختصاص داده است. 90 درصد از کالاهای کانتینری کشور در این گمرک بارگیری می‌شوند.

پروژه احداث گمرک شهید رجایی برای ترخیص کالا در سال 1353 آغاز و اتمام آن تا پایان دهه پنجاه به درازا کشید. در دی ماه سال 1359 ادامه ساخت این گمرک به دستور محمدعلی رجایی کلید خورد و بخش‌های دیگری همچون بزرگراه 6 باندی، فرودگاه، رستوران، بیمارستان، نیروگاه برق و چندین هزار خانه سازمانی به این مجموعه افزوده شد. تاسیس این بندر به عنوان منطقه ویژه اقتصادی در سال 1376 به تصویب هیئت وزیران رسید.

مزایای ترخیص از بندر شهید رجایی چیست؟

همانطور که اشاره شد گمرک شهید رجایی به دلیل موقعیت جغرافیایی فوق العاده به یکی از گمرکات استراتژیک کشور تبدیل شده است. اهمیت بالای این گمرک باعث شد تا طرح‌های توسعه برای افزایش وسعت آن از 2400 هکتار به 4800 هکتار در دستور کار مسئولان زیربط قرار گیرد. گمرک شهید رجایی در سال 2011 در رتبه بندی بنادر مختلف جهان در میان 3500 بندر به جایگاه 44 جهان دست یافت. از سایر مزایای این گمرک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وجود اسکله بزرگ که باعث می‌شود کشتی‌ها و اقیانوس پیماهای بسیار بزرگ بتوانند در این بندر پهلو گرفته و به راحتی محموله خود را تخلیه نمایند.
  • نیروی انسانی متخصص و آشنا به امور گمرکی
  • برخورداری از 40 اسکله مجزا
  • امکان اتصال به شبکه حمل و نقل هوایی و ریلی
  • تجهیز گمرک به تعداد زیادی جرثقیل جهت حمل کانتینرها

کالاهایی که امکان ترخیص آنها از گمرک شهید رجایی وجود دارد کدامند؟

گمرک شهید رجایی همانند بسیاری از گمرکات دیگر، برای ترخیص انواع خاصی از کالاها در نظر گرفته شده است. با توجه به موقعیت قرار گیری گمرک شهید رجایی و تجهیزات و امکاناتی که در آن فراهم شده، این گمرک مناسب‌ترین گزینه برای ترخیص کالاهایی است که از مسیر دریایی و به صورت کانتینری وارد کشور می‌شوند. از جمله این کالاها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تجهیزات و لوازم پزشکی
  • انواع لوازم اداری
  • انواع دستگاه‌ها و ماشین آلات
  • قطعات و ابزار آلات
  • مواد و فرآورده‌های شیمیایی
  • لوازم خانگی
  • مواد غذایی
  • وسایل الکترونیک مانند دوربین، لپ تاپ و رایانه
  • مواد اولیه شرکت‌های تولیدی و کارخانه‌ها

مراحل و فرایند ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی بندرعباس

گمرک شهید رجایی بندر عباس یکی از بزرگترین گمرکات دریایی کشور است و تقریبا 90 درصد کالاهای وارداتی از مسیر دریایی وارد این گمرک می‌شوند. همچنین به لحاظ حجم و ارزش کالاهای وارداتی و صادراتی بیشترین سهم را در میان گمرکات کشور به خود اختصاص داده است.

کالایی که وارد گمرک شهید رجایی می‌شود ابتدا برای دریافت قبض انبار به بخش مربوطه ارجاع داده می‌شود. شرکت‌های حمل کننده ترخیصیه صادر می‌کنند. صاحب کالا به شرکت‌ حمل کننده کالا مراجعه و در صورتی که نیاز به ارائه اسناد ضمانتی وجود داشته باشد، چک ضمانت برای کانتینر ارائه می‌دهند و پس از تحویل سپرده نقدی، ترخیصیه کالا صادر شده و در اختیار صاحب کالا قرار می‌گیرد. سپس نوبت به آماده سازی مجدد اسناد حمل می‌رسد که بایستی پیش‌تر برای ثبت سفارش در اختیار بانک قرار داده شوند.

بعد از صدور گواهی بازرسی برای کالا، کالا آماده اظهار در گمرک خواهد بود. کالا در مسیرهای اظهار قرار می‌گیرد که مشابه با سایر گمرکات شامل مسیر سبز، زرد و قرمز است. ارزیابان گمرک از قبل مشخص شده و اسامی آنها در اظهار نامه قابل رویت است. برای محموله داخل کانتینر یک روز قبل از ارزیابی، بایستی درخواست جابجایی ارائه شده باشد. کالا برای گذراندن مرحله ارزیابی، به محوطه ارزیابی وارد و پس از انجام هماهنگی‌های لازم کارشناس ارزیاب در محل حضور پیدا می‌کند.

پس از ثبت کامنت مربوطه و اخذ نوبت، اطلاعات محموله موردنظر در باکس یکی از کارشناسان مجازی ثبت می‌شود. پس از کسب تاییدیه از کارشناس مجازی، در صورت نیاز مجوزهای موردنیاز از سوی صاحب کالا اخذ می‌شود، عوارض و حقوق گمرکی تعیین شده پرداخت می‌گردد و کالا برای طی سایر فرایند ترخیص به درب خروج هدایت می‌شود.

صاحبان کالا در این مورد از خدمات شرکت‌های حمل داخلی استفاده می‌کنند و طی آن کامیون‌هایی متناسب با حجم و وزن کالا برای حمل محموله درخواست می‌شود. پس از رجوع کامیون‌های درخواستی به گمرک و باسکول، مراحل اولیه برای بارگیری کالا انجام می‌شود. پس از بارگیری نوبت به صدور بیجک کالا می‌رسد که صاحب کالا پس از دریافت بیجک به درب خروج هدایت می‌شود.

برای برخی کالاها نیاز است که عملیات اسکن صورت گیرد که انتخاب این کالاها به صورت رندوم انجام می‌گیرد و طی آن برخی از کالاها به طور تصادفی برای انجام اسکن انتخاب می‌شوند. این اسکن توسط دستگاه ایکس ری انجام می‌شود. پس از اینکه اپراتور هیچ گونه گزارشی مبنی بر وجود مغایرت میان محموله داخل کانتینر با کالای اظهار شده مخابره نکند، مراتب به گمرک اعلام شده و اجازه خروج کالا از گمرک صادر می‌شود.

خلاصه فرایند ترخیص بار از گمرک شهید رجایی به شرح زیر می‌باشد:

  • ورود به گمرک و تنظیم اظهار نامه گمرکی
  • دریافت کوتاژ
  • تسویه عوارض و حقوق گمرکی مقرر بر اساس اظهار نامه
  • آپلود اطلاعات کامل کالا اعم از فاکتور خرید، پکینگ لیست، گواهی مبدأ، کد رهگیری مجوزهای دریافت شده، بارنامه، بیمه نامه و …
  • انجام مراحل بررسی و کارشناسی کالا و نمونه‌برداری و در صورت نیاز ارجاع آن به آزمایشگاه و سازمان استاندارد.
  • پرداخت هزینه‌های ترخیص و بارگیری کالا جهت ترخیص نهایی

همه این موارد را ترخیص کار بندر عباس آشنایی دارد که می‌توانید از او کمک بگیرید. 

مدارک موردنیاز برای ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی

صاحبان کالاها و شرکت‌های واردکننده برای ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی همانند سایر گمرکات، بایستی مدارک و اسناد موردنیاز را آماده کرده و به بخش‌های مربوطه تحویل دهند. با ارائه اسناد گمرکی در واقع فعالیت تجاری شما از مرحله خریداری کالا گرفته تا مرحله ترخیص و بارگیری آن جنبه قانونی پیدا می‌کند. این مدارک بایستی با دقت تمام گردآوری و تهیه شوند تا از وقوع هر گونه تاخیر در فرایند ترخیص کالا و انجام امور تشریفات گمرکی مرسوم جلوگیری به عمل آید.

در حالت کلی مدارک و اسنادی که برای ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی باید ارائه شوند، شامل موارد زیر است:

  • بارنامه حمل کالا
  • ترخیصیه
  • مجوزهای موردنیاز و گواهی مبدأ
  • فاکتور خرید کالا
  • برات نامه (اسناد مربوط به اعلامیه‌های تامین ارز)
  • پیش فاکتور یا پروفرما
  • مجوزهای موردنیاز برای ثبت سفارش بازرگانی کالا
  • فهرست عدل بندی یا پکینگ لیست
  • رسید تسویه هزینه‌های حمل و نقل کالا
  • بیمه نامه
  • پروانه بهره‌برداری کالاهای شرکت‌های تولیدی
  • اصل کارت بازرگانی به همراه کپی آن
  • مجوزهای قانونی موردنیاز
  • کاتالوگ‌ها
  • جواز ترخیص کالا
  • کارت حق العمل کاری یا وکالتنامه قانونی

ترخیص از گمرک شهید رجایی چقدر طول میکشد؟

مدت زمان ترخیص از بندرعباس چقدر است؟ محدوده زمانی مشخصی برای انجام تشریفات گمرکی و طی فرایند ترخیص کالاها از گمرک شهید رجایی بندرعباس در نظر گرفته شده است که عدم توجه به آنها از سوی صاحبان کالا می‌تواند علاوه بر به تعویق افتادن فرایند ترخیص کالا، آنها را مشمول پرداخت جریمه‌های مالی مضاعف کند. قوانین و شرایط مربوط به مدت زمان ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی عبارت است از:

  • محدوده زمانی که کالا از تاریخ دریافت اظهار نامه گمرکی یا اصطلاحا تاریخ مانیفست می‌تواند در گمرک نگهداری شود، 4 ماه تعیین شده است. تمدید این مدت فقط زمانی امکان پذیر خواهد بود که فرایند ترخیص با توجه به علت موجهی به تاخیر افتاده باشد.
  • کالا تنها 3 ماه می‌تواند تحت عنوان مدت زمان مجازی در انبار گمرک رسوب کند. این زمان نیز به شرطی قابل تمدید است که صاحب کالا طی یک تقاضانامه کتبی دلیل موجهی برای تاخیر روند ترخیص کالا ارائه دهد. زمان تمدید می‌تواند بنا به تشخیص گمرک از یک الی دو ماه متغیر باشد.
  • کالاهای وارداتی به کشور اگر از مسیرهای هوایی وارد شده باشند بعد از گذشت دو ماه و چنانچه از بقیه مسیرهای گمرکی وارد شوند به مدت 4 ماه از تاریخ صدور اولین قبص انبار گمرکی، در زمره کالاهای متروکه قرار خواهند گرفت.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مدت زمان تقریبی ترخیص کالاها از گمرکات کشور، میتوانید مقاله مدت زمان ترخیص کالا از گمرک چقدر است؟ را بخوانید.

هزینه‌های ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی چقدر است؟

پرداخت هزینه‌های ترخیص کالا از گمرک بخش مهمی از فرایند ترخیص را به خود اختصاص می‌دهد. این هزینه‌ها معمولا شامل هزینه تخلیه و بارگیری کالا، هزینه انبار و نگهداری، حقوق ورودی کالا در گمرک، مالیات متعلق به کالاهای وارداتی خارجی و سایر هزینه‌های ترخیص کالا می‌شود. لازم به ذکر است که هزینه تمام شده ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی بسته به نوع و ماهیت کالای وارداتی و همچنین مقدار آن متفاوت خواهد بود.

راه های ارتباطی با گمرک شهید رجایی

در ادامه به راه‌های برقراری ارتباط با گمرک شهید رجایی بندرعباس اشاره شده است:

ساعات کاری گمرک شهید رجایی

ساعت کاریر گمرک شهید رجایی در بندرعباس هر هفته از شنبه تا چهار شنبه ساعت 7.30 تا 14 است. 

آدرس و شماره تماس گمرک شهید رجایی

برای برقراری تماس با این مرکز می‌توانید با شماره تلفن ۹-۰۷۱۳۳۵۱۴۰۰۱  تماس بگیرید.

شماره تلفن ۰۷۱۳۳۵۶۰۷۲۶ نیز مديركل جهت ارتباط با مدیران می‌باشد. 

همچنین آدرس گمرک شهید رجایی به نشانی بندرعباس، مجتمع بندری شهید رجایی می‌باشد. 

 

موقعیت مکانی گمرک شهید رجایی بندر عباس

منظور از استریپ کالا چیست؟

کالاهایی که از مسیر دریایی وارد گمرک شهید رجایی می‌شوند، برای غالب این کالاها، از سوی صاحبان آنها درخواست انجام استریپ ارائه می‌شود. عملیات استریپ ممکن است توسط گمرک انجام شود یا برای انجام آن از خدمات شرکت‌های خارج از گمرک استفاده شود. اینکه عملیات استریپ بار توسط نیروهای حاضر در گمرک انجام شود یا به شرکت‌های خارج از گمرک سپرده شود، بسته به انتخاب صاحب کالا خواهد بود.

استریپ (Strip) عملیاتی است که طی آن بار از داخل کانتینر تخلیه می‌شود. این عملیات معمولا بوسیله دستگاه‌های مجهز و نیروی انسانی متخصص حاضر در پایانه‌های کانتینری و غیر کانتینری و انبارها صورت می‌گیرد.

در صورتی که استریپ کالا توسط شرکت‌های خارج از گمرک انجام شود، محموله توسط ماشین‌هایی تحت عنوان حمل شهری با کانتینر از گمرک خارج شده و به محوطه انبار استریپ وارد می‌شود تا عملیات استریپ روی بار انجام گیرد. طی عملیات استریپ بار از داخل کانتینر تخلیه می‌گردد و سپس توسط ماشین‌هایی که از قبل هماهنگی برای حضور آنها انجام شده، بارگیری می‌شود.

کارگزاری میرترابی : شرکت ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی

کارگزاری و بازرگانی سیدحسین میرترابی به عنوان یکی از قدیمی ترین و مجرب ترین تیم های ترخیص کالا در کشور، آماده همکاری با تجار و بازرگانان برای ترخیص انواع کالاهای دریایی از گمرک شهید رجایی بندرعباس است.

جمع بندی

گمرک شهید رجایی بندرعباس از جمله گمرکات مهم و استراتژیک کشور است که در حدود 90 درصد از کالاهایی که از مسیر دریایی وارد کشور می‌شوند، فرایند ترخیص بار از گمرک شهید رجایی را طی می‌کند. ترخیص کالا از این گمرک نیز همانند سایر گمرکات کشور تابع شرایط و قوانین خاصی است که صاحبان کالاها بایستی در هنگام ترخیص کالای وارداتی خود مطابق آنها عمل کنند.