تخصیص ارز واردات

تخصیص ارز واردات یکی از دغدغه‌های همیشگی بازرگانانی است که قصد ثبت سفارش و واردات کالا را دارند. در واقع پس از اینکه بازرگانان ثبت سفارش کالای مورد نظر خود را در سامانه جامع تجارت برای واردات به کشور انجام می‌دهند، در مرحله بعدی با مراجعه به یکی از بانک‌های عامل برای دریافت ارز می‌توانند مراحل تخصیص ارز واردات را پیگیری و ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند. تاجران برای واردات باید ارز مورد نیاز خود را از بانک مرکزی و با مراجعه به شعبه‌های بانکی فعال در این زمینه انجام دهند. اگر قصد واردات کالا به کشور را دارید و در مراحل دریافت ارز با مشکل مواجه شده‌اید، کارشناسان حرفه‌ای و کاربلد بازرگانی میرترابی به صورت تخصصی می‌توانند در این زمینه شما را راهنمایی کنند.

اهمیت تخصیص ارز واردات برای بازرگانان

بازرگانان برای دریافت ارز از بانک مرکزی باید پس از ثبت سفارش کالا به بانک‌های عامل مراجعه کنند، بانک تمامی مراحل مربوط به تخصیص ارز واردات را به صورت سیستمی و در سامانه مربوط به این موضوع انجام می‌دهد و پس از پایان تمامی مراحل مربوط بازرگانان به راحتی می‌توانند ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند. یکی از اقدامات مهم دستگاه‌های دولتی تخصیص ارز به منظور ایجاد راه‌های آسان برای واردات کالا و تسهیل مراحل معاملات بین‌المللی است. این تدابیر به منظور حمایت از تاجران و بازرگانان صورت می‌گیرد تا فرآیند واردات کالاهای مورد نیاز به کشور تسهیل شود. اهمیت تخصیص ارز واردات برای بازرگانان زیاد است و موجب کاهش هزینه‌های آنها برای واردات کالا به کشور می‌شود.

انواع ارز برای واردات

تخصیص ارز واردات

بازرگانان برای واردات قانونی کالا به کشور به ارز نیاز دارند، به صورت کلی بازرگانان به دو صورت می‌توانند ارز مورد نیاز برای واردات کالای خود را دریافت کنند. انواع ارز برای واردات عبارتند از:

  • ارز دولتی: ارزی که توسط دولت تخصیص داده می‌شود و برای تأمین نیازهای وارداتی از کشورهای خارجی استفاده می‌شود. می‌تواند قیمت پایین‌تری نسبت به ارز آزاد داشته باشد.
  • ارز آزاد: ارزی که در بازار آزاد و تحت تاثیر قوانین عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، معمولا به عنوان نرخ ارز رسمی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مراحل تخصیص ارز واردات

تخصیص ارز واردات برای برخی کالاها به دلیل اولویت دار بدون آنها، همچون دارو و اقلام گروه یک به سرعت انجام می‌شود. ولی به صورت کلی مراحل تخصیص ارز واردات امری زمانبر است که باید کلیه مراحل آن با دقت زیادی انجام شود. مراحل تخصیص ارز واردات عبارتند:

  • درخواست مجوز ورود کالا: وارد کننده یا نماینده او باید مجوز ورود کالا به کشور را از سازمان صنعت، معدن و تجارت دریافت کند.
  • ثبت در سامانه: اطلاعات مرتبط با واردات و مجوزهای مربوطه در سامانه مربوطه ثبت می‌شود.
  • انتخاب بانک عامل: وارد کننده باید بانک عامل خود را انتخاب کند تا مجوزها و اطلاعات مورد نیاز به بانک مرکزی ارسال شود.
  • ثبت مجوز ورود کالا به بانک عامل: بانک عامل مجوز ورود کالا یا ثبت سفارش را از وارد کننده دریافت و به بانک مرکزی ارسال می‌کند.
  • ترخیص ارز: بانک مرکزی بر اساس اولویت‌ها و مقررات تخصیص ارز را به کالاها و خدمات مختلف اختصاص می‌دهد.

آشنایی با نحوه تخصیص ارز وارداتی

آشنایی با نحوه تخصیص ارز وارداتی برای بازرگانان اهمیت زیادی دارد و دانستن شرایط و مراحل تخصیص ارز به واردکنندگان کمک می‌کند تا بدون دردسر و در کوتاه‌ترین زمان ممکن ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند. اما آنچه برای تجار و بازرگانان اهمیت دارد، شناخت کالاهایی است که بر اساس قوانین اقتصادی و اجتماعی کشور، ارز وارداتی به آنها اختصاص می‌یابد. کالاهای وارداتی معمولاً برای تخصیص ارز به چهار دسته تقسیم می‌شوند و تجار باید این گروه‌ بندی را به خوبی بشناسند:

  • گروه کالایی شماره یک : این گروه شامل کالاهای اساسی است که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تهران تعیین می‌شوند. ارز وارداتی برای این کالاها به وسیله این سازمان تخصیص می‌یابد.
  • گروه کالایی شماره دو : این گروه شامل کالاها و مواد اولیه واسطه‌ و سرمایه‌ای است که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تأیید می‌شوند. ارز وارداتی به این کالاها بر اساس قوانین مرتبط با واردات تخصیص داده می‌شود. همچنین تامین ارز این گروه از محصولات معدنی، فولاد و پتروشیمی از طریق صادرات انجام می‌شود.
  • گروه کالایی شماره سه : این گروه شامل کالاهای مصرفی است که برای واردات آن‌ها نیاز به خرید ارز از طریق سامانه نیما وجود ندارد. این گروه از کالاها با گروه کالایی شماره دو از لحاظ عملیاتی تفاوت چندانی ندارند، اما برخی قوانین متفاوتی را دنبال می‌کنند.
  • گروه کالایی شماره چهار : این گروه شامل کالاهایی است که واردات آن‌ها به لحاظ قوانین و مقررات کشور ممنوع است. ارز وارداتی به این کالاها اختصاص نمی‌یابد.

کد ساتا چیست؟

کد ساتا در واقع کد بانک مرکزی برای ارز وارداتی است که از آن به عنوان نوعی شناسه اظهار گمرکی کالا یا کد رهگیری استفاده می‌شود. این کد از سوی سامانه جامع تجارت صادر شده و در زمان اظهار منشا ارز برای واردات مورد استفاده قرار می‌گیرد. وقتی این کد در برگه اظهارنامه کالا نوشته شود، منبع تخصیص ارز واردات به صورت کامل مشخص می‌گردد. بازرگانان و افراد فعال در این حوزه به کد ساتا، مجوز اظهار گمرکی کالا هم می‌گویند که توسط بانک مرکزی صادر می‌شود. این کد 14 رقمی بوده و در سامانه گمرک به عنوان عامل انطباق همه اسناد بانکی مرتبط با واردات به کار می‌رود.

مدت زمان لازم برای تخصیص ارز واردات چقدر است؟

بازرگانان پس از دریافت کد رهگیری بانکی مربوط به تخصیص ارز واردات می‌توانند کالای خود را از گمرک ترخیص کنند، دریافت کد رهگیری بانکی یا همان کد ساتا در برخی مواقع زمانبر است و این احتمال وجود دارد که حتی پس از وارد شدن کالا به گمرک هم این کد صادر نشود و صدور این کد زمان زیادی از بازرگانان بگیرد. یکی از بهترین راهکارها برای کاهش زمان تخصیص ارز واردات بدون شک مشورت با افراد خبره و کاربلد در این زمینه است، کارشناسان بازرگانی میرترابی در این زمینه تجربه بسیار زیادی دارند و همواره به بازرگانان توصیه می‌کنند پس از ثبت سفارش کالا در سامانه جامع تجارت و دریافت کد رهگیری بلافاصله امور مربوط به تخصیص ارز توسط بازرگانان پیگیری شود تا ترخیص کالا از گمرک در کوتاه ترین زمان ممکن صورت گیرد.

سخن پایانی

تخصیص ارز وارداتی همواره به منظور کاهش هزینه‌های واردات کالا انجام می‌شود و در واقع هدف دولت از این کار مدیریت ارز و کمک به واردکنندگان است. البته فرآیند دریافت ارز برای واردات پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و بازرگانان تازه کار باید در این زمینه با افراد با تجربه مشورت کنند. برای دریافت ارز واردات و انواع مجوزهای واردات و صادرات کالا می‌توانید از مشاوران مجموعه بازرگانی میرترابی راهنمایی بگیرید. گروه بازرگانی میرترابی از سال 1376 فعالیت خود را آغاز کرده و تا به امروز با بیش از 100 شرکت بزرگ و کوچک مشغول همکاری است و ضمن ارائه مشاوره تخصصی به شما تجار عزیز، سابقه درخشانی هم در زمینه واردات و ترخیص انواع کالا از گمرک دارد. برای دریافت مشاوره می‌توانید با با شماره تلفن 02124350 تماس بگیرید تا پرسنل حرفه‌ای بازرگانی میرترابی شما را در اسرع وقت راهنمایی کنند.

سوالات متداول

۱. واردکنندگان چه زمانی می‌توانند برای تخصیص ارز اقدام کنند؟

واردکنندگان به‌ موجب سند ثبت سفارش کالا در سامانه جامع تجارت و دریافت کد رهگیری از این سامانه می‌توانند برای تخصیص ارز به بانک عامل مراجعه نمایند.

۲. چند گروه کالایی برای تخصیص ارز واردات وجود دارد؟

به صورت کلی برای واردات کالا به کشور و تخصیص ارز به این کالا، چهار گروه کالایی وجود دارد که فقط به گروه یک که شامل کالاهای اساسی است، ارز با نرخ دولتی تعلق می‌گیرد و نرخ ارز برای سایر کالاها به صورت نیمایی محاسبه می‌شود.

۳. کد ساتا توسط چه نهادی صادر می‌شود؟

پس از تخصیص ارز برای واردات کالا، بانک مرکزی کدی را با عنوان کد ساتا جهت ترخیص قانونی کالا از گمرک صادر می‌کند، وارد کننده بدون این کد نمی‌تواند کالای خود را از گمرک ترخیص کند.