بهترین کالاهای صادراتی ایران + 6 کالا مهم صادراتی کشور!

بهترین کالاهای صادراتی ایران نظیر: نفت و گاز، فولاد، کشاورزی و … است. محصولات پرطرفدار در ایران به آن دسته از کالاها اشاره دارد که تقاضا برای خرید آن‌ها در خارج از مرزهای کشورمان زیاد می‌باشد و بسیاری از بازرگانان خارجی از راه‌های دور و نزدیک برای خرید این اقلام به ایران سفر می‌کنند تا با خرید محصول با کیفیت ایرانی بتوانند نیاز بازار کشور خود را برطرف نمایند.

با توجه به وسعت کشورمان و تنوع محصولات کشاورزی، صنعتی و صنایع دستی، کالاهای مختلفی سالانه از ایران به عنوان کالای صادراتی خارج می‌شود. اما تقاضا برای برخی اقلام خاص همچون زعفران، خرما، فرش دستباف، خاویار، پسته و مواردی از این دست بیشتر از سایر کالاهای صادراتی است. در فرآیند صادرات کالا، بازاریابی حرف اول و آخر را می‌زند، اگر برای صادرات کالای خود به دنبال بهترین بازار هدف هستید مشورت با کارشناسان شرکت ترخیص کالا میرترابی می‌تواند برای شما در مسیر صادرات کالا از ایران راهگشا باشد.

بهترین کالاهای صادراتی ایران چیست؟

تنوع بهترین کالاهای صادراتی ایران بسیار زیاد است، ایران سالانه در بسیاری از زمینه‌ها محصولات و خدمات خود را به بازارهای جهانی صادر می‌کند. با توجه به شرایط بازار جهانی و تغییرات سیاسی و اقتصادی ترکیب محصولات صادراتی ایران در سال‌های مختلف دچار تغییر و تحولات زیادی شده است، اما برخی کالاها هنوز هم جز بهترین کالاهای صادراتی ایران در بازارهای بین المللی محسوب می‌شوند.

بهترین کالاهای صادراتی ایران

موفقیت در صادرات از ایران نیازمند رعایت استانداردهای بین‌المللی، کیفیت محصولات و توانایی رقابت با دیگر کشورها در بازارهای جهانی است. محصولات صادراتی ایران به دو دسته نفتی و غیر نفتی تقسیم می‌شوند، به صورت کلی مهم‌ ترین کالاهای صادراتی ایران به بازارهای جهانی عبارتند از:

  • نفت و گاز: ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز در جهان است و صادرات این محصولات به بازارهای جهانی بخصوص آسیا و اروپا از منابع اصلی درآمد کشور است.
  • پتروشیمی: صنعت پتروشیمی ایران به تولید محصولات شیمیایی متنوع از جمله پلاستیک، لاستیک، و کودها می‌پردازد و بخش عمده این محصولات به بازارهای جهانی صادر می‌شوند.
  • فولاد و فلزات: ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در منطقه است و محصولات فلزی از جمله فولاد، آلومینیوم و مس به بازارهای جهانی صادر می‌کند.
  • کشاورزی و محصولات غذایی: ایران تولیدات بسیار زیادی در زمینه کشاورزی دارد، محصولاتی همچون  پسته، زعفران، پنبه و انواع میوه‌ها. این محصولات به کشورهایی چون چین، هند و اروپا صادر می‌شوند.
  • انواع سنگ معدنی و مصالح ساختمانی: ایران یکی از بزرگترین کشورهای صادر کننده سنگ‌های معدنی است و اغلب سنگ‌های کشف شده از معادن ایران به بازارهای بین المللی کشورهای اروپایی صادر می‌گردد.
  • لوازم خانگی و منسوجات: ایران در سال‌های اخیر توانسته در زمینه تولید برخی از لوازم خانگی به خودکفایی برسد و بخشی از محصولات تولید داخل را به بازارهای کشورهای همسایه صادر کند.

پرطرفدارترین کالاهای صادراتی ایران در بازارهای جهانی

با توجه به آمار منتشر شده توسط گمرک ایران در 7 ماه نخست سال 1400 ایران با صادرات 42750 هزار تن محصولات پتروشیمی و میعانات گازی به ارزش بیش از 14 میلیون دلار توانسته درآمد عمده خود را از محل صادرات غیر نفتی به دست آورد. همچنین صنایع معدنی، صنایع کشاورزی، صنایع غذایی، فرش و صنایع دستی و محصولات صنعتی هم جز گروه‌های کالایی هستند که در زمینه صادرات از ایران پیشگام بوده‌اند. به صورت کلی بهترین کالاهای صادراتی ایران در حوزه غیر نفتی شامل محصولاتی از قبیل موارد زیر است:

  1. پسته
  2. زعفران
  3. فرش دستباف
  4. خاویار
  5. چرم
  6. کشمش

در ادامه به توضیح هر یک از این کالاهای صادراتی خواهیم پرداخت.

شماره 1) پسته

پسته از بهترین کالای صادراتی ایران

پسته یکی از مهم ترین کالاهای صادراتی ایران در بخش صادرات غیر نفتی است و ایران به عنوان بزرگترین تولیدکننده پسته در جهان شناخته می‌شود. پسته در مناطق کویری ایران همچون کرمان، خراسان، سمنان و فارس کشت می‌شود. استان کرمان بزرگترین و بهترین تولید کننده پسته ایرانی است و انواع پسته ایرانی همچون کله قوچی، فندقی، احمد آقایی، اکبری و بادامی در باغ‌های پسته این استان تولید می‌شود. همچنین در سال‌های اخیر مغز پسته هم به عنوان یک محصول مهم صادراتی در کنار پسته به بازارهای جهانی صادر می‌گردد. ویتنام به عنوان بزرگترین واردکننده پسته ایران در جهان شناخته می‌شود و آلمان هم در اروپا بزرگترین خریدار پسته ایرانی است، ایران پسته را به بیش از 75 کشور جهان صادر می‌کند. آمریکا نیز به عنوان یکی از تولید کنندگان پسته در بازار جهانی حضور دارد و یکی از رقبای اصلی ایران در این بازار پرسود صادراتی برای کشورمان محسوب می‌شود.

شماره 2) زعفران

زعفران به عنوان یکی از برترین کالاهای صادراتی ایران شناخته می‌شود. این محصول غذایی با تاریخچه‌ای طولانی در کشاورزی ایران، به عنوان یکی از کالاهای مهم صادراتی ایران همواره در بازارهای جهانی درخشیده است. ایران اکنون به عنوان بزرگترین تولیدکننده زعفران در جهان شناخته می‌شود. این محصول در حال حاضر به بیش از 25 کشور دنیا صادر می‌شود و این صادرات برای اقتصاد کشور سودآوری قابل توجهی دارد. البته در سال‌های اخیر و با افزایش قاچاق پیاز زعفران از ایران به کشورهای دیگر، مشکلاتی در بازارهای جهانی برای ایران ایجاد شده است. برنامه‌ ریزی مناسب و توسعه کشت زعفران می‌تواند به ایران کمک کند تا جایگاه بی‌رقیب خود را در تولید و صادرات زعفران را تثبیت کند.

شماره 3) فرش دستباف

فرش دستباف ایرانی به عنوان یکی از بهترین کالاهای صادراتی ایران در جهان شناخته می‌شود، صادرات فرش دستباف برای بازرگانان ایرانی بسیار پرسود و ارزشمند است. ایران به عنوان مهد فرش دستباف در جهان با تاریخی کهن در این صنعت در جهان شناخته می‌شود. صادرات فرش دستباف ایرانی به کشورهایی همچون آمریکا، لبنان، آلمان، انگلیس، ژاپن و امارات متحده عربی باعث ورود میلیاردها دلار ارز حاصل از صادرات به کشور شده است. در بازار جهانی فرش ایرانی را به عنوان بهترین فرش دستباف دنیا می‌شناسد و توسعه صادرات این کالای ارزشمند و اصیل می‌تواند به ارتقا جایگاه ایران در بازارهای صادراتی جهانی کمک کند.

شماره 4) خاویار

خاویار یکی از گران ‌ترین و پرسودترین کالاهای صادراتی ایران است. این محصول ارزشمند در ایران به میزان محدود مصرف می‌شود، اما بازار بین‌المللی تقاضا برای خرید خاویار ایرانی زیاد است و ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان خاویار در جهان شناخته می‌شود. دریای خزر بهترین منبع تولید خاویار ایرانی است و ایران  بیش از 95 درصد از تولید جهانی خاویار را در این منطقه انجام می‌دهد. استان گیلان هم به عنوان بزرگترین تولیدکننده خاویار در کشور شناخته شده و مزارع مختلفی در سرتاسر این استان به تولید این محصول ارزشمند مشغول هستند. توسعه صادرات خاویار به بازارهای جهانی از جمله اهداف مهم ایران در زمینه صادرات کالاهای غیرنفتی است.

شماره 5) چرم

چرم طبیعی ایران یکی از کالاهای صادراتی لوکس و گران ‌قیمت در بازارهای بین المللی است، ایران سالانه بیش از 26 میلیون جلد چرم طبیعی تولید می‌کند و بیش از هشتاد درصد از این تولید به عنوان کالای صادراتی به کشورهای مختلف دنیا صادر می‌گردد. جمهوری آذربایجان، افغانستان، عراق، ارمنستان و ترکمنستان از جمله مهم‌ترین مقصد‌های صادرات چرم ایران در بازارهای جهانی محسوب می‌شوند. با توجه به حضور رقبای قدرتمند در این صنعت برنامه ‌ریزی صحیح و حمایت از تولید کنندگان در این صنعت می‌تواند به ایران کمک کند تا جایگاه بهتری را در بازار جهانی چرم به دست آورد و به‌ عنوان یکی از مهمترین تولیدکنندگان این صنعت در جهان حرفی برای گفتن داشته باشد.

شماره 6) کشمش

کشمش یکی از خشکبار محبوب ایرانی است که از آن به عنوان سومین کالای صادراتی کشور یاد می‌شود، در بازارهای جهانی تقاضا برای خرید کشمش ایرانی بسیار زیاد است و یکی از بهترین کالاهای صادراتی ایران محسوب می‌شود. شهرستان تاکستان به عنوان بزرگترین تولید کننده کشمش در ایران شناخته می‌شود و حدود 60 تا 70 هزار تن کشمش در سال از این منطقه به بازارهای جهانی صادر می‌گردد. با تولید کشمش در استان‌های دیگر هم سالانه حدود 200 هزار تن از این محصول در خاک ایران تولید شده و بیش از 150 تا 160 هزار تن از آن به بازار جهانی صادر می‌شود. کشمش ایرانی در حال حاضر به بیش از 54 کشور جهان صادر می‌گردد که این رقم در سال‌های اخیر با کاهش نسبی روبرو شده و باید نسبت به علت آن بررسی‌های لازم صورت گیرد.

مهم ترین مقصد کالاهای صادراتی ایران

صادرات به فرآیند فروش و ارسال کالاها، محصولات یا خدمات از یک کشور به کشور دیگر اطلاق می‌شود، سالانه حجم زیادی از کالاها از ایران به کشورهای مختلف جهان صادر می‌شود و بخش زیادی از درآمد ارزی ایران از این مسیر تامین می‌گردد. مهمترین مقصد کالاهای صادراتی ایران عمدتاً کشورهای همسایه و کشورهایی هستند که روابط تجاری خوبی با ایران دارند. به طور کلی مهمترین مقصد کالاهای صادراتی ایران عبارتند از:

صادرات به روسیه

مسافت نزدیک و روابط دیپلماتیک قوی بین ایران و روسیه باعث شده بازار این کشور به یکی از اصلی ترین مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی تبدیل شود. خرما و پسته در کنار برخی محصولات کشاورزی جز اصلی ترین کالاهای صادراتی ایران به کشور روسیه است که درآمد ارزی زیادی هم برای کشورمان دارد.

صادرات به امارات

امارات یکی از کشورهای بسیار ثروتمند منطقه خلیج فارس است ولی در این کشور به دلیل کمبود زمین‌های کشاورزی نیاز به محصولات باغی و کشاورزی به شدت احساس می‌شود. بازار کشور امارات متحده عربی یکی از بهترین بازارها در بین کشورهای همسایه برای صادرات محصولات زراعی ایران است. بسیاری از محصولات کشاورزی، فرش، زعفران، پسته و مواردی از این دست از کشورمان به امارات صادر می‌شود.

صادرات به ترکیه

کشور ترکیه یک کشور هدف صادراتی برای ایران است، ایران و ترکیه روابط تجاری بسیاری قوی دارند و بخش زیادی از محصولات وارداتی به کشور از طریق ترکیه وارد ایران می‌شود. در نقطه مقابل هم بسیاری از بازرگانان ترکیه، محصولات مورد نیاز در صنایع خود همچون مواد پتروشیمی و مصالح ساختمانی را از بازار ایران خریداری کرده و به کشور ترکیه ارسال می‌کنند. انواع خرما، مغز پسته، آمونیاک، کاتود مس، کود اوره، سرب و لوله مسی جز بهترین کالاهای صادراتی ایران به ترکیه است.

صادرات به چین

چین هم یکی از اصلی ترین رقبای تجاری ایران است و محصولاتی از قبیل قیر، زعفران، سنگ آهن، مواد شیمیایی، انواع کفپوش، شیرین بیان، خرما، انواع میوه و پسته از ایران به کشور چین صادر می‌شود.

سخن پایانی

تنوع اقلام صادراتی ایران بسیار زیاد است ولی انتخاب بازار هدف برای کسب سود بیشتر از طریق صادرات در این مسیر اهمیت زیادی دارد. یک صادرکننده کاربلد برای موفقیت در امر تجارت بین ‌المللی با افراد حرفه‌ای در این زمینه مشورت می‌کند تا سریع تر بتواند در این مسیر پر پیچ و خم رشد کند. مجموعه بازرگانی میرترابی با کارشناسان با تجربه و کاربلد خود توانسته در مسیر صادرات کالا از ایران در کنار بسیاری از بازرگانان حضور داشته باشد و آنها را در طول این مسیر همراهی کند. اگر شما هم قصد فعالیت در عرصه تجارت بین المللی را دارید، برای دریافت وقت مشاوره و استخدام ترخیص کار از بازرگانی میرترابی کافیست با شماره تلفن 02124350 تماس بگیرید تا پرسنل حرفه‌ای بازرگانی میرترابی شما را در اسرع وقت راهنمایی کنند.

سوالات متداول

۱. پرسودترین کالاها برای صادرات از ایران به کشورهای همسایه کدام است؟

مواد غذایی همچون زعفران، حلوا شکری، خشکبار، میوه، سبزیجات و گیاهان دارویی، حیوانات خوراکی مانند گاو و گوسفند، حیوانات غیر خوراکی مانند زنبور و اسب، فرش و چرم، جو، مواد معدنی و انواع سنگ، ایزوگام، قیر، لاستیک و کالاهای پتروشیمی و نفتی جز پرسودترین کالاهای صادراتی ایران است.

۲. مهمترین کالای صادراتی غیر نفتی ایران کدام است؟

زعفران، پسته و فرش دستباف جز اصلی ترین کالاهای صادراتی غیرنفتی ایران به بازارهای جهانی است.

۳. مهمترین کشورهای وارد کننده کالاها و محصولات ایرانی کدام است؟

از جمله مهمترین مقاصد صادراتی ایران و به عبارت دیگر مهمترین خریداران کالاها و محصولات ایرانی می توان به کشورهای عراق، چین، ترکیه، روسیه، امارات، افغانستان، پاکستان، گرجستان، جمهوری آذربایجان و برخی کشورهای اروپایی اشاره کرد.