ترم حمل EXW در اینکوترمز چیست؟ شرایط معامله در EX Works

ترم حمل EXW یا EX Works در اینکوترمز یک اصطلاح در تجارت بین‌المللی است و به شرایطی گفته می‌شود که فروشنده کالا را در مکان و زمان مشخص شده به خریدار تحویل می‌دهد. در EXW مسئولیت انتقال محصولات از انبار تامین کننده تا مقصد نهایی به عهده خریدار است. در این مقاله از بازرگانی میرترابی، به طور کامل در مورد ترم حمل EXW، مسئولیت‌های خریدار و فروشنده در ترم EX Works حمل و نقل بین‌المللی توضیح داده شده است. در ادامه با ما همراه باشید:

exw در اینکوترمزها

Ex works یا ترم حمل EXW چیست؟

Ex works یک اینکوترم برای فروشندگان است که از آن استقبال می‌کنند ولی برای خریداران مناسب نیست، زیرا در EXW فروشنده فقط مسئولیت تامین کالا، بسته‌بندی محصول و رساندن آن به محل مقرر شده با خریدار را دارد. سپس خریدار باید بسته را از فروشنده تحویل بگیرد و به انبار مقصد منتقل کند. تمام هزینه‌های حمل و نقل و بیمه کالا با خریدار بوده ولی فروشنده در دریافت مجوزهای مورد نیاز به خریدار کمک می‌کند.

اینکوترم exw

 

مزایا و معایب ترم EXW چیست؟

معامله ترم حمل EX Works مزایا و معایبی دارد که در ادامه به این موارد اشاره شده است:

مزایای ترم EXW

در ادامه به مزایای ترم Ex works در حمل و نقل اشاره شده از جمله:

  • کنترل و مدیریت کردن مراحل حمل و نقل

ترم EXW امکان کنترل و مدیریت کامل تمام مراحل حمل و نقل کالا را به خریداران می‌دهد. همچنین می‌توانند شرکت‌های مناسب با حمل و نقل کالا را در این زمینه انتخاب کنند.

  • کاهش در هزینه‌های حمل و نقل

یکی از مزایای این ترم، کاهش و بهینه‌ کردن هزینه‌های حمل و نقل کالا است که می‌توان بهترین شیوه حمل کالا را انتخاب کرد.

  • زمان بندی مراحل حمل و نقل کالا

ترتیب EXW به خریدار این امکان را می‌دهد تا زمان مناسب برای تحویل و بارگیری کالا را به صورتی که برای آنها مناسب است، انتخاب کنند.

معایب ترم EX Works در حمل و نقل بین‌المللی

از معایب این قرارداد به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • هزینه‌های جانبی و اضافه

برخی از معاملات EXW با افزایش مسئولیت‌ها امکان دارد هزینه‌های اضافه ایجاد کند.

  • مشکلات گمرکی و مالیاتی

تجار و بازرگانان باید از تمام مشکلات مالیات و گمرکی اطلاع کامل داشته باشند و نسبت به حل آن اقدامات لازم را انجام دهند.

  • بار بزرگ و پیچیده

در معاملات با بارهای بزرگ ممکن است خریداران با مشکلات مدیریتی مواجه شوند.

 

ترم حمل exw

نکات معامله در روش EWX

در ادامه نکات و شرایط معامله در روش EX Works آورده شده است:

  1. حمل و نقل و بارگیری کالا به عهده فروشنده و در مکان مقرر به خریدار تحویل داده می‌شود. همچنین مسئولیت احتمال آسیب رساندن به کالا و ریسک آن با خریدار است.
  2.  این روش با اینکه برای خریدار سخت‌تر بوده و فروشنده در این فرآیند راحت‌تر است، ولی می‌تواند برای خریدار سود بیشتری به دلیل خرید از تولیدکننده داشته باشد.
  3. به منظور خرید کالا از فروشنده در روشEXW فقط در زمانی مورد نیاز فروشنده به خریدار کمک خواهد کرد. در این روش تشریفات گمرکی برای صادرات کالا به عهده فروشنده نیست.

نکات مهم برای خریدار در روش EXW

برای اینکه به عنوان خریدار در ترم حمل EXW سود بیشتری بدست آوردید باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • تعیین انتخاب وسیله حمل و نقل با توجه به نوع کالا
  • معامله و توافق برای زمان بارگیری و حمل و نقل کالا
  • توافق برای آدرس تحویل کالا از فروشنده
  • مشخص کردن دقیق بسته و کالا
  • مشخص کردن محدوده تحویل کالا

ترم حمل exworks

مسئولیت‌های خریدار و فروشنده در روش EXW

در زیر به مسئولیت‌های فروشنده و خریدار در روش EX Works اشاره شده است:

تعهد عمومی

در قراردارد EXW، خریدار باید بیع بهای کالا را بپردازد و فروشنده باید بر اساس قرارداد بیع کالا، تمام مدارک مورد نیاز و فاکتور تجاری برای انطباق با مشخصات کالا در اختیار خریدار قرار دهد.

اخذ مجوزهای قانونی

با توجه به قرارداد EXW، خریدار باید نسبت به اخذ مجوزهای قانونی واردات و صادرات با هزینه و ریسک خود اقدام کند و تمام مراحل تشریفات گمرکی صادرات کالا را انجام دهد. همچنین فروشنده با درخواست خریدار باید نسبت در روند اخذ مجوزهای قانونی به خریدار کمک کند.

بیمه حمل و نقل کالا

با توجه به قرارداد حمل و نقل کالا، خریدار در مقابل فروشنده برای حمل کالا هیچ تعهدی به خریدار نخواهد داشت و در مقابل فروشنده در برابر حمل و نقل کالا مسئولیتی نسبت به خریدار ندارد. به همین دلیل فروشنده باید با توجه به درخواست خریدار، با مسئولیت و هزینه خود به منظور خرید بیمه، اطلاعات مورد نیاز را در اختیار خریدار قرار دهد.

تحویل کالا

خریدار در محل مشخص شده و پس از بررسی و انطباق کالا با مشخصات آن، اقدام به دریافت کالا می‌کند. اگر مکانی به منظور تحویل کالا مشخص نشده باشد، فروشنده می‌تواند محلی که برای او مناسب است به منظور تحویل کالا به خریدار انتخاب کند. در EXW خریدار باید مدارک مورد نیاز برای تحویل کالا را به فروشنده تحویل دهد و سپس کالا را از فروشنده بگیرد. در این قسمت فروشنده در برابر کالا مسئولیتی ندارد و در صورت صحت مدارک، کالا را باید به خریدار تحویل دهد.

انتقال ریسک

تا قبل از تحویل کالا به خریدار، هر گونه آسیب و یا ریسک گم شدن کالا به عهده فروشنده است. ولی پس از تحویل کالا به خریدار، ریسک احتمال آسیب به کالا به خریدار منتقل می‌شود.

تخصیص هزینه

پس از بررسی اینکه کالا با موارد مندرج در قرارداد مطابقت داشته باشد، تمام هزینه‌ها به عهده خریدار است. همچنین هزینه‌های جانبی که به منظور کمک به خریدار توسط فروشنده پرداخت شده است، باید توسط فروشنده پرداخت شود. در حقیقت، تمام هزینه‌ها قبل تحویل کالا به عهده فروشنده و پس از تحویل کالا به عهده خریدار می‌باشد.

اطلاعیه

اگر خریدار محل و زمان تحویل کالا را تعیین کند باید این موارد را به فروشنده اطلاع دهد. فروشنده نیز تمامی اخطارهای لازم به منظور پذیرش کالا را باید به خریدار بدهد.

تایید کالا و بازرسی

در صورتی که کالا به بازرسی نیاز داشته باشد هزینه این بازرسی به عهده خریدار است. همچنین هزینه‌های مرتبط با تایید کالا مانند بررسی کیفیت، وزن، شمارش و اندازه‌گیری برای تحویل کالا به عهده فروشنده می‌باشد. همچنین بسته‌بندی محصول در صورتی که خریدار درخواست خاصی داشته باشد، باید بر اساس نظر خریدار باشد و برچسب‌زنی محصول به درستی انجام شود.

هزینه ‌های مرتبط

در قرارداد EXW، خریدار باید هزینه‌های مرتبط با اطلاعات امنیتی، کارمزد و دریافت اسناد را پرداخت کند. همچنین فروشنده باید اطلاعات مورد نیاز را به موقع به خریدار ارائه دهد تا روند تحویل کالا به طور کامل انجام شود.

 

سخن نهایی

در این مقاله به طور کامل نسبت به مسئولیت های خریدارن و فروشندگان در ترم حمل EXW حمل و نقل بین‌المللی توضیح داده شد. شما برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه استفاده از ترم حمل EXWorks می‌توانید با کارشناسان بازرگانی میرترابی که چندین سال تجربه موفق در زمینه واردات و صادرات کالا دارند، ارتباط برقرار کنید.

سوالات متداول

1- ترم EXW چیست؟

ترم EX Works یکی از اینکوترمزهای تجاری است که زمان و مکان تحویل کالا توسط خریدار مشخص شده و فروشنده فقط مسئولیت تامین کالا و تحویل آن به خریدار را دارد.

2- کدام روش‌های حمل و نقل در ترم EX Works استفاده می شود؟

تمام روش‌های حمل و نقل از جمله زمینی، هوایی و دریایی در ترتیب EXW قابل استفاده است.

3- مزایا و معایب استفاده از ترم EXW چیست؟

از مزایای این ترم می‌توان به کنترل خریدار روی فرآیند تحویل کالا و مشخص کردن مکان آن اشاره کرد. معایب آن نیز هزینه بالا برای خریدار است که همچنین برای حمل و نقل پیچیده گزینه مناسبی نیست.

4- چگونه می‌توان برای دریافت مشاوره تجاری در مورد ترم EXW را دریافت کرد؟

شما می‌توانید با کارشناسان بازرگانی میرترابی تماس برقرار کنید و در این زمینه از آنها راهنمایی بگیرید.